') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

LEILAS CHOKLADBOLLAR!


Hej på er allihopa!
Efter önskemål kommer här ett litet livstecken! :)
Jag har funderat lite på varför det blivit så glest mellan inläggen här på bloggen och det beror nog mestadels på att jag helt enkelt inte är så flitig med att testa nya recept längre.
Sen är det nog också så att sen jag börjat arbeta som kock får jag mitt "laga-mat-begär" stillat där.
Men jag ska ändå försöka att hålla liv i bloggen lite bättre om ni önskar.
 
 
Ett "nytt" recept jag och Mollie har provat är Chokladbollar från Leilas " A piece of cake"
Dom var ju hur goda som helst och är det enda rchokladbollsreceptet som gäller hädanefter! Jag kollade vad som skiljde sig från andra recept jag testat och det var att i dessa är det lite mer socker och kakao i.
Sen MÅSTE man ha riktigt smör och INTE margarin!!
 
 
 

 
Det här behöver du till ca 16 st:
 
 
  • 100 g mjukt smör
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 3 dl havregryn
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 msk kakao av god kvalitet
  • 2 msk kallt kaffe
  • Kokosflingor eller annat strössel
 
  1. Blanda smör, strösocker och havregryn i en bunke.
  2. Blanda i vaniljsocker och kakao, tillsätt sist kallt kaffe.
  3. Forma till bollar och rulla i kokos eller strössel. Förvaras i kyl.
 
 
 
Mollie är koncentrerad.....
 
 
......blir det bra så här?
 
 
 
Rulla, rulla, rulla.......
 
 
Vi doppade dom i olika sorters strössel som vi varit och köpt på BORGEBY KRYDDGÅRD.
Min favorit är deras Capuccinoströssel! Vi har turen som bor nära deras butik , men man kan även beställa deras produkter på nätet.
 
 
 
I eftermiddag ska vi hem till svågern och svägerskan för att äta gåsamiddag. Det är ju bara så gott!Svartsoppan hoppar jag över däremot, det gillar jag inte alls!
Efterrätten fick jag äran att baka så det blev en Äppelmarängkaka. Har ni inte testa den så är det dags nu! :)
 
 
Någon av er som också har som tradition att äta Gåsamiddag eller är det bara vi här i Skåne?
 
 
Ha en riktigt bra Söndag! /Kram Åsa!



Kommentarer
Postat av: Susie i köket

Så fina chokladbollar!

2012-11-18 @ 13:37:56
URL: http://susie-i-koket.blogspot.se
Postat av: Anette

Härligt att du är tillbaka. Gås har jag aldrig ätit och som du skulle jag hoppa över svartsoppan. När jag gör chokladbollar så smälter jag smöret för att det är lättare att blanda ihop och så slipper man smörklumpar. In i kylen en stund innan man rullar så att smöret stelnar igen. Skriv snart igen.

2012-11-18 @ 15:26:20
Postat av: Tess

Jag stog faktiskt och tänkte på din blogg idag när jag gjorde köttfärssås :)
Jag återkommer ofta hit när jag söker inspiration, så det var kul att se en ny uppdatering från dig :)

2012-11-18 @ 17:09:49
Postat av: Stephanie

Va fina chokladbollarna blev :) Mvh Stephanie @
http://www.mondoblog.se/vitlokochenpralin

2012-11-19 @ 22:17:25
URL: http://www.mondoblog.se/vitlokochenpralin
Postat av: Camilla

Välkommen tillbaka, du har varit så efterlängtad! :)
Chokladbollarna ser verkligen smarriga ut.
Tänker varje gång på din blogg när jag åker med bussen i Lund och det är din man som kör.
Tänker varje gång att jag ska framföra en hälsning till dig via honom, men än så länge har jag varit för feg.
Så bli inte förvånad om du får en hälsning från en som läser din blogg en vacker dag.
Ha en fortsatt bra dag.
Kram <3

2012-11-21 @ 16:23:35
Postat av: Helena Ljunggren

Tjusigt! Det är nog det godaste på kakfatet! :)

2012-11-28 @ 11:25:18
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Anonym

Hej!
De här blir ju jättegoda att ha på julbordet, håller med om att det måste vara smör i.
Mia

2012-12-06 @ 09:34:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS