') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MOROTSKAKA GOES CUPCAKE!


God middag på er! Det var ju ett par veckor sedan sist och jag hoppas att ni har det bra! Här i Skåne har våren anlänt på riktigt känns det som. Så nästa vecka ska jag nog börja plantera lite i trädgården. Vid enna tiden på året tycker jag det är trevligt att pyssla i trädgården men på sommaren när det ska plockas ogräs, utrota maskrosor och kirskål m.m då önskar jag nästan att vi hade balkong istället..... ;)

För ett tag sedan blev jag så sugen på morotskaka. Men när jag skulle baka så ville Mollie göra muffins i fina formar istället så det fick bli en kompromiss. En mycket god sådan kan jag berätta! Här får ni bilder och recept:





Det här behöver du till ca 20-25 st:



4 ägg
3 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 msk kanel
1 msk kardemumma
2 dl neutral matolja tex raps
6 dl finriven morot


Frosting/Glasyr:

75 g smör
4 dl florsocker
300 g philadelphiaost
2 tsk vaniljsocker
några droppar röd karamellfärg
ev minimarshmallows till dekoration


Gör så här:


1. Vispa ägg och socker med elvisp tills det blivit riktigt fluffigt.

2.Blanda ner resten av ingredienserna och blanda ordentligt.

3. Fördela smeten i formarna, gärna i en muffinsplåt så håller dom formen. Ta annars dubbla formar.

4. Grädda i 200º i ca 20 min. Kolla med en sticka att dom är klara.
Låt svalna på galler och gör frostingen under tiden.

5. Frosting:
Smält smöret ch låt det svalna.

6. Blanda i resten av ingredienserna och vispa tills det blir det en jämn smet.
Spritsa ut frostingen i ett snyggt mönster på varje kaka och dekorera med minimarshmallows eller annat.











Mollie poserar tålmodigt.......




.......men till slut blir frestelsen för stor och hon måste ta en tugga! :D




Så saftiga och goda och dom måste ju vara liiiite nyttiga med så mycket morötter i, eller hur??!!  ;)





Nu ska vi börja röja i köket för att måla om vårt 80-tals röda kakel. Grått ska det bli istället och jag är såå nyfiken på resultatet. Lovar att visa bilder sen!

Hej så länge! /Åsa.



Kommentarer
Postat av: Emma

Hejsan! De såg riktigt mumsiga ut de där cupcakesen!

Blir nog att testa till nästa födelsedagskalas! :)

Tänkte passa på att höra vad du har för storlek/modell på din sprits?

Har några här hemma men ingen får till de där fina "virvlarna" du fått på dina!

Vore jättetacksam för svar! :)



/Emma

2012-03-18 @ 13:04:35
Postat av: Pauline

Hej,

Jag jobbar för sajten HittaRecept.se. Vi såg att du har goda recept i din blogg (http://ensidamedmat.blogg.se) och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Matbloggstoppen".



Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!



Här kan du se hur många som är med i Matbloggstoppen på HittaRecept.se - http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen



Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!



Vänlig hälsning,



Pauline Torres

[email protected]

2012-03-29 @ 13:45:58
URL: http://www.hittarecept.se
Postat av: nancy

Hej de vart jättelyckade, men undrar bara om du vispar glasyren med elvisp el med en vanlig??? Mvh

2012-04-01 @ 16:22:21
Postat av: Anna

Å va smarrigt! Jättefina är de också! Glad påsk i förväg. Kram Anna

2012-04-03 @ 22:36:38
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Åsa/En Sida Med Mat

Emma: jag har en "taggig" rätt så öppen tyll. Storleken är 12 mm. Hoppas du läser detta annars mailar jag dig!

Nancy: vad kul att du gillade dom!! Ja, jag vispar glasyren med elvisp, tycker den blandar sig bättre då!



Mvh Åsa!

2012-04-04 @ 17:13:10
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Sanna

Så hiskligt söta! Vad snyggt du lyckats få till toppingen.

2012-04-17 @ 10:42:51
URL: http://engnuttasocker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS