') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

CHOKLADPAJ!!


Halloj!!
Fy fasiken vad jag börjar bli trött på det här vädret nu!!
Andra dåliga sommaren på rad. :(
Förra året lyckades vi ändå rädda upp det med en vecka i Grekland i Augusti. Tack vare det så tog man sig igenom vintern i alla fall..
Någon mer här som också blir sur och gnällig som jag utav solbrist?
 
 
Hursomhelst så säger dom ju att choklad är bra mot det mesta och då är ju denna pajen som jag gjorde häromdagen utmärkt!
Jag är inte överdrivet förtjust i mörk choklad annars men det här gick hem hos mig.
Dock kommer jag nästa gång att byta ut pajdegsbottnen mot en annan variant på krossade chocolate-chip-cookies och smält smör. HÄR kan ni se vad jag menar. Jag tror att det kommer att lyfta denna pajen ytterligare.
Avnjus bäst i små bitar med lättvispad grädde och färska bär.
 
 
 
Det här behöver du till ca 12-15 bitar:
 
 
Bottnen:
100 g smör
2 dl vetemjöl
1 msk kakao
2 msk strösocker
1 äggula
 
Fyllning:
 
80 g smör
80 g mörk choklad ( jag använde mig av Marabous mörka )
2 ägg
1½ dl socker
4 msk kakao
3 msk ljus sirap
2 msk creme fraiche
 
Täcke:
 
120 g mörk choklad
1,5 dl vispgrädde
 
 
Gör så här:
 
1.  Hacka samman smör, mjöl, kakao och socker till bottnen. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut degen och i en form med avtagbar kant, ca 24 cm i diameter. Låt stå kallt 30 minuter. Nagga skalet och förgrädda ca 10 minuter i 175 grader.

2. Dela chokladen till fyllningen i bitar och smält tillsammans med smör i vattenbad. Vispa ihop ägg och socker. Sikta i kakao och tillsätt sirap och creme fraiche. Rör i chokladsmeten och blanda ihop. Häll smeten i pajskalet och grädda ca 30 minuter i 150 grader. Låt kallna.

3. Hacka chokladen till glasyren och lägg i en skål. Koka upp grädden och häll den över chokladen och rör tills den smält. Häll glasyren över pajen och låt pajen stelna i kylen ett par timmar.

 

Pajdegen är förgräddad...

 

Häll sedan smeten i formen.....

 

...och grädda i ca 30 min. Låt svalna.

 

Gör smeten till täcket och häll på. Låt svalna igen i kylen i ett par timmar så den "sätter sig"

 

Färdig!!

 

Ja, det var inte det lättaste att få en bra bild med min "amtör" kamera! :)

 

 

 

 

Nu ska jag slå in paketer för glatta livet, Mollies födelsedag är på Lördag så det gäller att passa nu när hon ändå är hemma hos sin moster. :D

 

Ha det bra! /Åsa.




Kommentarer
Postat av: Milo

Behöver inte ha sol varje dag men vill definitivt ha varmare väder. Kan räkna de få dagar jag kunnat ha shorts o linne denna sommaren. Nu börjar semestern o kanske kanske har man liite tur med vädret denna gången. Pajen såg i alla fall syndigt god ut. Choklad är bra i alla väder!

Svar: Ja, precis Choklad är ALLTID bra! :D
Åsa/En Sida Med Mat

2012-07-12 @ 22:43:18
Postat av: Katrin

Choklad kan pigga upp en regnig dag:) Din paj ser farligt god ut!

Svar: Katrin, jag kan lova att den var det också! Jag fick ge bort den till grannen...... :)
Åsa/En Sida Med Mat

2012-07-17 @ 19:51:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS