') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

SMÖRDEGSSNURROR, GOTT TILLTUGG TILL DRINKEN!


Jag ser att det var bara EN som ville anta utmaningen.....lite besviken blir jag ju helt klart! Över 400 läsare på inlägget och EN kommentar. :(


Nåja, i lördags gjorde jag dessa urgoda och lättgjorda smördegssnurrorna.
Jag fyllde hälften med en färdigköpt röra jag hittade på Willys som bestod av soltorkade tomater, oliver, örter och vitlök. Man kan ju även använda pesto eller tapenade. Andra hälften fylldes med en kallrökt skinka. Eftersom jag hade italienskt tema så borde jag ju såklart använda någon typ av prosciutto men jag gillar ärligt talat inte smaken så mycket. Jag föredrar när det är lite röksmak i skinkan.
Goda blev dom och hade en strykande åtgång så gör måååånga! :D




Det här behöver du till ca 40 st:


2 rullar färsk smördeg
ca 1 dl av någon typ av "röra" tex pesto, tapenade eller den jag hade, se bild nedan.
ca 120 kallrökt skinka i tunna skivor
1 uppvispat ägg till pensling.





Den här röran använde jag mig av och den var verkligen jättegod!




Veckla ut smördegsrullarna och bred på röran i ett tunt lager på den ena.....




....och lägg på skinkan på den andra. Rulla ihop från långsidan.




Skär varje rulla i ca 20 skivor.



Pensla med uppvispat ägg och grädda i ugnen 225° i ca 15-20 min eller tills dom fått fin färg och känns frasiga. Låt svalna något.



Servera till drinken! Eller varför inte på en buffé?







Kommentarer
Postat av: Carita

Ser jättegott ut! Tycker det är väldigt gott med smördegssnurror. Den bruschettamixen har jag använt att lägga på crostini (vitlök/ört-smak) med en skiva parmesan på, också väldigt gott och enkelt.

2012-02-10 @ 07:41:46
Postat av: JENNYS MATBLOGG



Så gott det ser ut :)

Smördegssnurror är perfekt tilltugg eller mingelmat.

2012-02-10 @ 08:46:17
URL: http://minbebis.com/blogg/jennysmatblogg/
Postat av: Pila

Jag har lagt din blogg som bokmärke..:P

Supersmarta middagar..

o du gör det så lätt att förstå, o mat som alla kan göra..



Testade ett av dina recept senast i fredags..

fetaostplattona..:P

Smarrigt..

Vem behöver kokbok när man har din sida:)

2012-02-13 @ 10:56:28
Postat av: Åsa/En Sida Med Mat

Pila: Tack för dom fina orden!! Det värmer verkligen och gör mig så glad att jag kan inspirera med nya recept!



Ha en toppenkväll!!

Mvh Åsa,

2012-02-13 @ 17:31:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS