') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

HET KYCKLINGGRATÄNG MED BLOMKÅLSRIS! (LCHF)


Jaha så var det Måndag. Det är faktiskt en av mina favoritdagar i veckan. Speciellt nu sen jag börjat på ett jobb som jag trivs så himla bra på och har jättebra arbetskamrater! Ett roligt och busigt gäng som skrattar mycket. Ibland har man träningsvärk i skrattmusklerna när man kommer hem. :D

Receptet idag är en superenkel och mycket god rätt som passar perfekt om man äter LCHF. Visserligen är det Mango Chutney i men om man inte är så strikt så funkar det.
Jag har själv uteslutit kolhydrater ur kosten rätt mycket på sistone och mår faktiskt väldigt bra av det.
Är det många av er läsare som äter/har ätit LCHF?






Det här behöver du till ca 6 pers:



500 g kycklingfilé
1 gul lök
10 cm purjolök
1 gul + 1 röd paprika
1 vitlöksklyfta
1 tsk sambal oelek
1 dl mango chutney
2.5 dl grädde
2 dl creme fraiche
1 grönsaksbuljongtärning
2-3 dl riven ost
Salt o peppar



Blomkålsris:


1 Huvud färsk blomkål





Gör så här:


1. Strimla kycklingen o bryn i lite olja tills den fått färg är nästan genomstekt.
Lägg över i en ugnsfast form.


2. Strimla alla grönsakerna och bryn i lite smör eller olja.
Häll på grädde och creme fraiche. Pressa i vitlöken.
Tillsätt buljongtärning, sambal oelek och mango chutney.


3. Rör om och låt allt  småkoka någon minut.
Häll såsen över kycklingen.Täck med den rivna osten och sätt in formen i ugnen c:a 20 min i 175 grader.



4. Blomkålsris: Riv blomkål på den grövsta sidan på rivjärnet.
Koka upp rikligt med vatten i en kastrull. Koka blomkålsraspet i 10- 15 sek (!).
Häll av vattnet. Klart!






Servera gratängen med blomkålsriset och en fräsch sallad!







Riv blomkålen grovt...





......koka upp vatten.......




....och låt blomkålen koka i ENDAST 10-15 sekunder!
Häll av vattnet och det är klart! :D






Detta är så gott!






När jag var i Grekland en vecka på semester i slutet på Augusti fick jag ett väldigt varmt välkomnande när jag kom tillbaka till jobbet!
Den här synen mötte mig när jag klev av bilen:






Världens bästa arbetskamrater.......♥




Sen att det låg en vattenballong i mitt skåp som tyvärr(!!)  inte gick sönder när den ramlade ut är en annan historia.... ;)






Önskar er alla en riktigt bra vecka!/Åsa.












Kommentarer
Postat av: Anette Dahlin

Jo jag har provat men det gick inte bra Jag har diabetes typ1 och alla sa det skulle vara så bra för sockret med LCHF men sockret for upp och ner och jag gick upp i vikt.Inte riktigt vad jag hade tänkt.

2011-09-20 @ 18:05:02
Postat av: Ullis

Jag äter LCHF och ska absolut testa detta recept. :)

2011-09-22 @ 21:27:50
URL: http://www.ulliso.se/blog
Postat av: Anna

Jag äter lchf och ska testa =)

2011-12-26 @ 20:22:05
URL: http://overenskommelsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS