') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

HALLONCHEESECAKE MED TÄCKE AV VIT CHOKLAD!


Än så länge kan man få tag på färska hallon så då tänkte jag tipsa er om denna smarriga cheesecake jag bakade till personalen när jag slutade på förskolan jag jobbat på under våren. Den fick mycket beröm och en sak är säker: dom är experter på kakor så då tar jag det som ett mycket gott betyg. :D 
Jag är själv en riktig "sucker" för cheesecakes och kan verkligen inte förstå dom som inte gillar det.
Så har ni något att fira tycker jag ni ska slå till på denna, såklart funkar det bra med frysta hallon som tinats också.










Det här behöver du till 10-12 bitar:



Botten:


250 g digestivekex
125 g smör



Fyllning:


400 g färskost (philadelphia)
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
Rivet skal av 1 citron
2 dl färska eller tinade hallon
150 g vit choklad
3 dl creme fraiche
3 msk strösocker


Garnering:

Färska hallon
Ev. riven vit choklad





Gör så här:



1. Sätt ugnen på 175º.
Mixa kexen till bottnen.Smält smöret och blanda med kexsmulorna.
Tryck ut blandningen i botten på en form med löstagbar kant.
Grädda i mitten av ugnen i 5-7 min.

2. Vispa ihop färskost, socker, ägg och rivet citronskal med en elvisp tills det blir slätt.
Vänd ner hallonen. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen tills smeten precis "stannat", ca 25-30 min.

3. Smält under tiden den vita chokladen,antingen i micro eller över vattenbad.
Vispa ihop creme fraiche,choklad och socker.
Ta kakan ur ugnen och bred försiktigt chokladblandningen över i ett jämnt lager.
Sätt in i ugnen igen ca 6 min.

4. Låt kakan svalna och sätt sedan in den i kylen några timmar eller helst över natten.
Garnera med hallon och ev. riven vit choklad







Med färska hallon kan det inte bli annat än gott!






Såååå krämig och god!






Önskar er alla en trevlig Lördag!/Åsa.



Kommentarer
Postat av: Matbloggen



Hej hej!

Oj vad den ser jättegod ut!

Cheesecake är alltid smarrigt.



Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

åh wow, den ser fantastiskt god ut, speciellt med hallonen i OCH på! Yum =) Nej, jag förstår inte heller de som säger att de inte gillar det, min pappa är sådan. "usch, inte cheesecake!". Ursäkta vad?

2011-09-11 @ 19:12:12
URL: http://daedalsmat.sajto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS