') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

TUNNA PANNKAKOR MED BACON!


Hej på er!
Nu har det ju gått så där lååång tid igen sedan senaste inlägget!!
Trodde att det var någon vecka sedan jag uppdaterade, och såg sen att det var hela TRE veckor!!??
Jag fattar inte var tiden tar vägen? Någon som vet?
Här har det hunnits med en del nya recept som kommer snart och så har ju jag firat min födelsedag i Fredags.... :D
Mollie och Peter hade varit och köpt present till mig ett par dagar tidigare och jag trodde helt klart att hon skulle skvallra om vad dom köpt. Men inte då!!
Fast på morgonen på min födelsedag när jag väckte henne sa hon:"Mamma, ska du öppna din tröja nu?"  Ha,ha...gullunge! ♥ Inte helt lätt att vara hemlig när man bara är fyra år!
Finfina presenter fick jag. Av mina käraste arbetskamrater, som vet att jag älskar att baka, fick jag en massa bakgrejor som kommer att använda flitigt. Nu ska jag baka så mycket kakor till dom så att dom kommer rulla fram till jul....hi,hi.
Av Peter och Mollie fick jag då som sagt en jättefin tröja, ett superfint armband och en stekpanna ur "Jamie Oliver-serien" som han gjort till Duka. Ska bli kul att testa den! Kvällen avslutade med Fondue på favoritrestauragen.


Nu till dagens recept.....jag älskar fläskpannkaka och det gör INTE Peter! Däremot gillar han ju vanliga pannkakor så jag gjorde de här tunna pannkakorna med bacon till middag en dag och tänkte att dom skulle falla honom lite bättre i smaken.
Om han gillade dom?? Nja...inte så där jättemycket, MEN det gjorde jag!!! Supergott!!






Det här behöver du till ca 12-15 st:


4 pkt bacon
4 ägg
9 dl mjölk
4½ dl vetemjöl
1 tsk salt
lite vitpeppar
2 msk smält smör


Gör så här:


1. Börja med att strimla och försteka baconen, antingen i stekpanna eller i ugnen.
Låt fettet rinna av.


2. Vispa sönder äggen lätt och tillsätt hälften av mjölken, allt mjölet och saltet och vitpepparn. Vispa smeten tills den är klumpfri.

3. Häll i resten av mjölken och det smälta smöret.


4. Hetta upp en stekpanna och lägg ev i en liten klick smör, det beror på vad du har för stekpanna.
Häll i en "skopa" smet och fördela lite bacon ovanpå. När smeten stelnat så vänd med hjälp av stekspade. Grädda någon minut.
Lägg upp på ett stort fat och grädda resterande smet.



Servera med strimlad vitkål och lingonsylt.







Jag försöker att alltid använda ekologisk mjölk.......





....och vetemjöl. Det behöver inte bli så mycket dyrare.
Det här mjölet hittade jag på Willys och det kostade bara 2-3 kr mer än "vanligt" mjöl.




Första sidan gräddas.......





....vänd och grädda andra sidan.





Servera med strimlad vitkål och lingonsylt.
Gott,gott!!! :P





Hoppas ni haft en fin helg och glöm inte hur glad jag blir när ni lämnar ett avtryck här i bloggen!!

Kram!/Åsa.











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS