') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

ADVENTSBAK MED VARIATION!


Hej På er!
Har ni haft något mysigt adventsfirande? Det har vi....igår tog jag inte ETT steg utanför dörren i den stormen som var. Istället blev det mys med julmusik och "lussebullsbak". Men till min stora fasa hade jag glömt att köpa hem kesella till degen! Vad göra?? Jo, man tager vad man haver och jag ersatte kesellan med creme fraiche istället....och oj så saftiga och fluffiga dom blev!! Jag kommer alltid använda det i fortsättningen! :D

Senaste veckan har vi även målat kökssoffan som vi köpt och jag målade även om en vägg i köket som varit röd till vit igen. Så med andra ord har det varit full rulle! Tänkte visa er  bilder på resultatet när allt är klart, återstår lite småfix ännu.




Här kommer i alla fall mitt bästa recept på saffransdeg och lite vad man kan göra med den:



LUSSEBULLAR:

1g saffran (2 påsar) + lite socker att "mortla" med
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella 10% eller creme fraiche
1½ dl strösocker
0,5 tsk salt
ca 15-17 dl vetemjöl

Ägg till pensling
russin till garnering





Gör så här:


1.Stöt eller mortla saffranet tillsammans med ett uns socker.
Smält smöret tillsammans med saffranet i en kastrull.
Tillsätt mjölken och värm tills det är knappt fingervarmt.


2.Smula jästen i en stor degbunke. Häll på saffransvätskan och rör om tills jästen löst sig.
Klicka i kesellan eller creme fraichen, sockret, saltet och det mesta av mjölet.
Arbeta degen ordentligt.


3 Låt degen jäsa i 40 min under bakduk.


4.Baka ut till önskad form, låt jäsa ytterligare 30 min.
Pensla med ägg och grädda i ugnen i 175º i ca 10 min.







"LUSSEKATTER! "

(Rulla till bollar och klipp av en trekant på toppen, forma till öron.
Tryck i russin som ögon och näsa och måla morrhåren med smält choklad.)






"LUSSEHJÄRTAN"

 För instruktioner, klicka HÄR! )







"LUSSEBULLAR MED KOKOSFYLLNING"


(Dessa är sååååå goda och kul att ha lite variation från dom vanliga lussebullarna. HÄR hittar du receptet! )





 Nu håller Mollie på att riva hela rummet här så jag får nog lämna datorn nu....... ;)



Ha det bra! /ÅSA.



Kommentarer
Postat av: annamaria

Håller med! Creme fraiche är bättre. Superbra i thekakor också. Mjukt och fluffigt.

2011-11-28 @ 19:39:13
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com
Postat av: Emmy

Vilka fina lussebullar. Katterna var ju underbara!

2011-11-28 @ 23:20:20
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Carita

Får nog bli lussebullar till helgen tror jag! :-P

2011-11-29 @ 07:45:01
Postat av: Jennys Matblogg



Vilka fina lussebullar.

Och Lussekatterna var ju bara sååå söta.



Trevlig Tisdag

Postat av: Christel

Super goda var dina lussebullar,ska ochså göra som du med creame fraiche.

2011-11-29 @ 14:08:34
Postat av: Åsa

Underbara Hello Kitty bullar...GILLA!!!

2011-11-30 @ 21:43:02
URL: http://godisforsjalen.blogg.se/
Postat av: Milo

"Lussebullar med kokosfyllning" hörs väldigt gott. Kanske något att prova :)

2011-12-02 @ 12:44:32
Postat av: Anja

Hej!

Har provat lussebullarna med kokosfyllning idag och de var kanon! Till och med min mamma som är lite skeptisk till kokos tyckte att de var jättegoda :)

2011-12-05 @ 19:31:14
Postat av: Therese

Än vart jag går in så är det lussebullar överallt och inga ha vi gjort här hemma, måste ta och slänga ihop en deg snarast tror jag innan snålvattnet rinner över här!

Mvh

2011-12-07 @ 09:56:42
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Anneli

Åh vad galet glad jag är att jag hittat hit=) har hittat så mycket gott jag prövat och tänker pröva.Tack för att du delar med dig av dina recept.

2011-12-11 @ 22:30:39
Postat av: Anna

Men å vilka söta lussekatter! Hoppas ni har det bra, trots sk*tvädret vi har! Kram Anna

2011-12-13 @ 18:23:08
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Therese

Vill bara titta in och önska dig en god jul!

Kram på dig!

2011-12-23 @ 08:46:21
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Camilla

Hej Åsa!

God fortsättning på det nya året.

Vart har du tagit vägen?

Saknar dina inlägg.

Önskar dig en fortsatt bra dag.

Kram

2012-01-04 @ 10:51:19
Postat av: Åsa /En Sida Med Mat

Hej Camilla!



Vad kul att höra att man är saknad!! Det värmer!

Men vad lustigt va, precis när du skrev kommentaren så höll jag på med ett nytt inlägg... :D

Lovar att jag ska skärpa mig i fortsättningen!

God fortsättning på dig med!

Kram Åsa!

2012-01-04 @ 13:45:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS