') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

FARLIGT GOD NÖTTÅRTA MED VIT CHOKLADKRÄM!


Det är kanske inte det rätta tillfället att lägga ut den här farligt goda tårtan nu.
Med tanke på att jag säkert inte är ensam om att ha lovat att äta lite nyttigare....
Men är det fest eller kalas så får man ju mumsa på något gott eller hur?? :D

Jag har bakat denna tårtan i många år och den gör alltid succé!
Senast jag gjorde den var innan Jul när vi hade Peters föräldrar här på en fika, därför är den juldekorerad på bilden.  Annars brukar jag bara hyvla eller riva över vit choklad.
En sak att tänka på är att man måste göra krämen dagen innan så att den kan stelna över natten.
Ett annat måste  är även konjaken, den ger ingen spritsmak men den bryter av så fint mot chokladen. Har du ingen hemma så kan man köpa essenser i vanliga affärer.







Det här behöver du:




Nötbotten:


200 g hasselnötskärnor
4 ägg
2½ dl socker




Vit Chokladkräm:



3 dl vispgrädde
300 g vit choklad
50 g smör, INTE margarin!
1 msk konjak





Så här gör du:




1. Mal nötterna i en mandelkvarn eller matberedare.
Rör ihop ägg och socker och tillsätt nötterna.
Häll smeten i en välsmord och bröad pajform eller form med löstagbar botten.


2. Grädda kakan i 175º i ca 30 min eller tills den släpper i kanterna och känns fast.
Låt svalna.



3. Koka upp grädden och låt den koka kraftigt i någon minut under vispning.
Tag kastrullen från värmen och tillsätt chokladen och smöret.


4. Smaksätt med konjaken och ställ krämen i kylen över natten för att stelna
Bred den över tårtan och dekorera med riven choklad eller strössel av något slag.







Grädden till krämen har kokt upp och då läggs den vita chokladen, smöret och konjaken i.
Låt stå kallt och stelna under natten.





Dom röda pärlorna har "smält" ut därför ser det lite konstigt ut. ;)
Gissa om det vattnas i munnen när jag ser bilden??!!




Den här kakan är utan tvekan en av de godaste jag gjort och bjudit på!!!









Idag har vi städat ut Julen och inte ett spår finns kvar. Eller jo förresten, några julrosor som jag inte hade hjärta att slänga får stå kvar ett tag till.
Hur mysigt det än är med julsaker så tröttnar jag fort på dom och det är så skönt att hemmet är "normalt" igen!





Mina vanliga lampor står i fönstret igen! :D
Peter tycker att det blev alldeles för ljust men jag tycker att ju ljusare det är desto bättre.
Pallar inte med mörker numera.





Nu ska jag bänka mig framför "Lets Dance".




Ha en trevlig Fredagskväll!!/Åsa.



Kommentarer
Postat av: Malin

Den låter helt fantastisk! Vit choklad är min Akilles-häl ;)

2011-01-08 @ 02:46:03
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Mollie

Ville bara säga att jag tycker du har en jättekul sida! :D



Jag älskar att baka och vill gärna testa lite annorlunda, men ändå goda recept och då kollar jag gärna in på din sida och alltid har resultatet blivit bra!

2011-01-10 @ 13:50:00
URL: http://thisismypointofview.webblogg.se/
Postat av: Jenny L

Hej!

Har följt din blogg länge och lagat och bakat en massa gott som du har lagt ut, tack för alla recept! Nu när jag såg dina fönster ser jag att du har vita hissgardiner som jag letat efter länge, får man fråga var du har köpt dem??

Hälsningar Jenny L

2011-01-20 @ 20:56:10
Postat av: Jenny

Hej! Min dator bara bråkar med mig, hoppas att det här kommer fram till dig! Jag vill mest tacka för tipset om hissgardinerna, ska kolla upp det. Önskar dig en trevlig helg, hälsningar Jenny L.

2011-01-29 @ 18:06:51
Postat av: Jessica

Hej! Nöttårtan ser väldigt läskande ut.. får jag testa någon gång. Hoppas det blir lika god på mjölkfria produkter bara.. Ha det fint!

2011-03-07 @ 20:31:12
URL: http://jesitsme.blogg.se/
Postat av: Michelle

Hej! Jag har själv funderat på att börja blogga här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2011-07-12 @ 23:31:39
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS