') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

LIMEGLASSTÅRTA MED HALLONRIPPEL OCH BROWNIEBOTTEN!


Som jag berättade tidigare bidrog vi med efterrätten till Nyårsfesten.
Jag hade genast tusen idéer och fick nästan kortslutning i hjärnan........
Så blir det alltid för mig när jag ska ha en middag eller kalas. Vill göra så otroligt mycket och får tillslut svår beslutsångest.
Valet föll i alla fall på en glasstårta som jag hittat i en Allt Om Mattidning för länge sedan.
Tårtan innehåller rätt många olika moment men var inte svår alls att göra.
Dock måste den bakas dagen innan för bästa resultat.
Väldigt gott var det när smakerna lime, choklad, vanilj och hallon möttes!






Till 8-10 pers:




Browniebotten:


100 g smör
100 g hackad mörk choklad
2 ägg
1½ dl socker
1½ dl vetemjöl
1½ msk kakao
1 tsk vaniljsocker



Limeglass:


1 vaniljstång
6 äggulor
3 dl florsocker
4 dl vispgrädde
2 st lime saft och skal



Hallonrippel:


100 g frysta hallon, tinade
1 msk florsocker
ev. lite vatten






Gör så här:



1. Browniebotten: Sätt ugnen på 175°. Smörj och mjöla en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Smält smöret i en kastrull och dra den av värmen. Lägg i chokladen och låt den smälta. Vispa under tiden ägg och socker luftigt. Rör i smörchokladen och de torra ingredienserna. Fördela smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 10-15 min. Det gör inget om den är lite kladdig. Låt svalna helt.


2. Glass: Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Vispa äggulorna med vaniljfrön och florsocker vitt och luftigt. Vispa grädden. Vänd ner äggvispet, rivet skal och saft av lime i grädden.



3. Hallonrippel: Mixa hallonen med florsocker och vatten.



4. Lossa browniebottnen från formen och diska den. Lägg tillbaka bottnen i formen. Häll i hälften av glassmeten och ”rippla” med snabba rörelser i hälften av hallonmixet med en tesked. Lägg på den andra bottnen, häll på resten av glassmeten. Rippla på resten av hallonmixet i ett vackert mönster. Frys i minst 8 timmar, gärna över natten.



5. Servering: Låt glasstårtan tina långsamt i kylen ca 1 timme före servering







Chokladen till bottnen smälts tillsammans med smöret.





Äggulorna och en urskrapad vaniljstång........





.....ska vispas vitt och luftigt tillsammans med florsockret.





Vänd sedan ner den vispade grädden och saften och skalet av limen.





Tag sedan ur bottnen och diska formen. Lägg tillbaka browniekakan igen.
Fyll på med glassmeten och rippla över hallonsåsen....




.....så här ungefär!





Tårtan har tyvärr tinat lite mycket här och runnit ut över kanterna....
Men GOOOOOD var den!
Rekommenderas varmt.






Men nu är jag jättenyfiken på att höra vad ni åt för Nyårsdessert??






Ha en bra dag!/Åsa.









Kommentarer
Postat av: Johanna

Åh va gott det verkar :) Till nyår bjöd jag min familj på vaniljpannacottan, recept hittat här ;), med hallon och kiwi tillsammans med lite riven choklad på toppen :D

2011-01-04 @ 18:25:24
URL: http://nana.blogg.se/
Postat av: Ann - Tänk om jag ändå hade en blogg...

Här blev det favoriten Vit chokladmousse med exotiska frukter... mumsigt!



Din glasstårta lät väldigt god!

2011-01-04 @ 18:37:40
URL: http://www.annsann.com
Postat av: Carita (Isaacs mamma)

Vi hade något som hette Chokladdröm, recept från Allas i veckan innan nyår. Detta blev väldigt gott!

:-P Biskvibotten med fyllning av smör, socker, mjölkchoklad, mörk choklad och massor av ägg. Skulle bara ställas kallt och stelnade såå fint. Dekorerades med blåbär, physalis och rullar av vit choklad.

2011-01-05 @ 08:01:19
Postat av: Anna

Min mamma hade gjort rånkorgar som hon fyllt med hackad kiwi, melon o mango ovanpå var det mixade frysta hallon med mjölk (som blir som glass) och vispad grädde till. Jättefint o jättegott, mamma är bäst ;-) så klart! Kram o god fortsättning till dig o din familj!

2011-01-05 @ 20:23:23
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: FowZie ♥ ~ felicia aulén

muuuuums :D

2011-01-06 @ 00:45:41
URL: http://feliciaaulen.blogg.se/
Postat av: Siolia

Åhhhh vad underbart gott!

Vi gjorde marängswiss, haha, jag vet..kanske lite för enkelt på en nyårsafton :P

2011-01-06 @ 21:02:35
URL: http://siolia.se
Postat av: Mårtenssons kök

Fy så gott det låter, och ser ut. Vi hade dels vaniljpannacotta och dels chokladmousse med cointreumarinerade bär, gott gott.

2011-01-09 @ 21:27:12
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Matfia

Fruktansvärt god tårta, dock lite dryg att göra då man får göra sä mycket fast det är enkla moment. Hade den också på nyår, vi var fyra tjejer som höll på att äta den i över 2 dagar. Dock var min svår att få loss från formen.

2011-01-10 @ 01:27:55
URL: http://matfia.blogg.se/
Postat av: Lina

MUMS!

2011-03-06 @ 23:20:39
URL: http://lrasjo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS