') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

SNICKERSRUTOR!


Ja, som ni säkert gissade i förra inlägget så var det Snickersrutor jag bakat. I alla fall så gissade Camilla rätt! :D
Dessa godbitarna är nog mer godis än kaka tycker jag, därmed inte sagt att dom inte passar bra till en kopp kaffe.
Dom är dessutom perfekta att ha på gottebordet till jul.
Och vet ni vad?? Jätteenkla att göra! Det gillar vi! Eller hur? ;)







Ca 30 bitar:


350 g jordnötssmör, jag använde "krokant" dvs med bitar i.
1 dl strösocker
2 dl ljus sirap
1 liter cornflakes
1½ dl kokosflingor
300 g ljus eller mörk choklad, jag använde ljus.




Gör så här:


1. Lägg ett bakplåtspapper i en form som är ca 20×25 cm.



2. Blanda jordnötssmör, socker och sirap i en kastrull och låt det nästan koka upp på svag värme.
Det ska bubbla lite i smeten.



3. Ta kastrullen från värmen och rör i cornflakesen och kokosflingorna.
Bred ut smeten jämnt i formen.



4. Smält chokladen i vattenbad eller i mikron och bred ut den över hela kakan.
Ställ kallt så att chokladen stelnar. Skär sedan i rutor med en vass kniv.








Detta jordnötssmöret använde jag, jag gillar när det är små bitar i.





Blanda jordnötssmör, socker och sirap i en kastrull......






......och låt det nästan koka upp på svag värme.






Tillsätt cornflakes och kokos.





Platta ut smeten i en form.




Smält chokladen och bred den över hela kakan.
Låt kallna och skär sedan i rutor.





Jag serverade dessa på mitt födelsedagskalas tillsammans med ett gäng DUMLEKAKOR.
Gott,gott!! :P





Ha en bra fortsättning på veckan!! /Åsa.




Kommentarer
Postat av: Anna

Själv gillar jag de där dumlekakorna skarpt, mumsens!!!! kram kram

2010-10-25 @ 21:54:07
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Anna/Frostrosor

Grattis i efterskott! Får man se bild på matberedaren?

Dessa kakor skulle lätt bli favvisar på min mans godiskakelista!

2010-10-25 @ 22:22:05
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Sussie

De verkar smaskens! Hanna gjorde dumlekakor i skolan igår när det stod bakning på schemat.

I skolan har det något som heter elevens val nu i två dagar. Igår hade hon alltså valt bakning. Hon fick hem två stycken som vi i familjen fick smaka på. Det blev ingen stor bit var så man fick äta den med andakt : )

Men de var jättegoda!

2010-10-26 @ 08:48:38
Postat av: Sakki

oj så galet gott med snickersrutor!

2010-10-27 @ 18:33:12
URL: http://sakki.blogg.se/
Postat av: Joakim Svanlund

Hej Åsa! Gick inte att maila dig så jag skriver här istället! =)



"Mitt namn är Joakim Svanlund och jag driver Studentkrubb som är en receptsida för studenter.



Jag var inne på Ensidamedmat (vilken snygg design du har!!) när jag stötte på ditt recept på snickersrutor. Det här receptet vore perfekt för alla gottesugna studenter på http://studentkrubb.se. Därför tänkte jag höra med dig om det är okej att publicera ditt recept med bild på Studentkrubb tillsammans med en länk tillbaka till din sida?



Vore oerhört kul!



Matglada hälsningar,

Joakim Svanlund

Studentkrubb"

2010-11-13 @ 03:46:11
URL: http://studentkrubb.se
Postat av: Lilou

Ser så gott ut!

2010-12-02 @ 22:40:59
URL: http://www.lilou.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS