') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

BACON, BROCCOLI, TOMAT OCH MOZZARELLAPAJ UTAN PAJDEG!


Ehhh... ja det låter kanske lite konstigt men är otroligt gott!
Man skulle nog egentligen kunna kalla det för ugnsomelett eller frittata också.... :D
Inspirationen till detta fick jag av Matplatsen för ett tag sedan när hon körde LCHF.
Och ibland händer det att jag också kör såna dagar, alltså minimalt med kolhydrater. Jag tycker att man mår bra av det, men skulle inte kunna leva så alltid eftersom jag älskar pasta, potatis och ris för mycket!
Men när jag var golfänka en kväll så passade jag på att laga detta (Peter skulle nämligen aldrig äta såna "konstigheter") och det var sååå gottt! Mättande på ett bra vis.
Och det bästa av allt var att det blev så mycket över, så det åt jag till frukost sen i flera dagar.
Våga testa! Ni blir inte besvikna!!








Det här behöver du till en "normalstor" pajform:





1 stor bukett färsk broccoli, funkar med fryst också
2 pkt bacon
4 dl mjölk 3% , om man äter lchf så kan man även ta grädde
6 ägg
ca 10 körsbärstomater
1 "boll" mozzarella á 125 g
riven ost
salt
grovmalen svartpeppar





Gör så här:




1. Förväll broccolin så att den mjuknar. För maximalt näringsinnehåll så ångkoka den.

2. Fräs bacon i en stekpanna så att det får lite färg. Låt det överflödiga fettet rinna av i ett durkslag eller på ett papper.

3. Fördela bacon, broccoli och halverade tomater i formen.
Salta och peppra.


4. Riv över rikligt med din favoritost och lägg på mozzarellan som först skärs i skivor.


5. Vispa ihop äggen med mjölken och häll det i formen.
Grädda i ugnen i 225º i ca 25 min.




Låt pajen vila lite och "sätta sig" efter att den tagits ut från ugnen.
Servera med en god sallad!





Bacon, broccoli och tomaterna......




På med massor av riven ost + mozzarellan, häll på äggstanningen.....





...efter ca 25 min i ugnen ser det så här gott ut!!!







SMAKLIG MÅLTID!!







Härhemma har Mollie tillfrisknat, vi fick konstaterat att det var Höstblåsor. Hur man nu kan ha det mitt i sommaren...... ;)

Vi har i alla fall kommit in i värsta semesterlunken och stiger inte upp före kl 9 på dagarna.
Sååå skönt! Idag jobbar Peter sin sista dag sedan kan han också njuta av semester ihop med oss.
Då blir det till att ta itu med alla småprojekt som man alltid har, speciellt om man har trädgård......
För ett tag sedan hade vi min syster och hennes barn här på en "fixardag". Den hjälpen var verkligen välkommen!!!






Mollie och kusinen Zimon hjälpte till att måla gavlarna till vårt nya redskjul.....




Min systerson Christoffer monterade ihop vår nya grill.......




Syrran som absolut inte ville vara med på bild rensade mellan plattorna och i rabatterna.....




Peter var arbetsledare och full av färg........:D




Lite lek i Mollies minimala sandlåda blev det också.....




......och såklart lite fika. Rabarber och jordgubbspaj med vaniljsås....




Vi tackar för all hjälp vi fick!!!





Nä, nu är det dags att ge sig ut i det fina vädret!

Hoppas ni alla får en bra dag!/Åsa.








Kommentarer
Postat av: Anonym

Ville bara bjuda in till min nya matblogg, Den Rockande Kocken... http://blog.godaremat.se/ Ha en bra dag...

2010-06-24 @ 13:26:59
Postat av: Andrea

Det ser jättegott ut och det är ju en superidé!

Kolla gärna in min blogg också! Jag skriver egentligen om mina träningar och träningstips, men jag älskar att laga mat och baka så en hel del recept dyker också upp! Man skulle faktist kunna kalla det för en matblogg :)

2010-06-24 @ 18:02:15
URL: http://gympafantasten.blogg.se/
Postat av: Lisa - Sockerrus

Hej Åsa!

Tack för komplimangen =)

Jag har lagt ut receptet jag använder här: http://sockerrus.wordpress.com/2010/06/17/chokladmacarons-recept/

Ha en underbar midsommar!

Kram

Lisa

2010-06-25 @ 13:14:37
URL: http://sockerrus.wordpress.com
Postat av: Daniella - BakeCake

Sv: Det har jag helt glömt att skriva, förlåt! Du skär rabarbern i 1 cm tjocka skivor sedan häller du ner alla ingredienserna i en kastrull och låter det koka tills rabarbern är sönder kokad. Efter det låter du den svalna i ett vattenbad och silar sedan bort "rabarberköttet". Hoppas du förstår min beskrivning! :) Ha det jätte bra och lycka till med rabarberkoket! Kram Daniella - BakeCake

2010-06-27 @ 12:43:56
URL: http://bakecake.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS