') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

TOAST MED RÄKRÖRA OCH LAXROS!


Oj, vilka bekymmer jag hade med att komma på förrätten till Nyår...
Till slut blev det ett säkert kort, som jag vet att alla gillar.
Inte speciellt nytänkande kanske men himla gott ändå!
En klassiker helt enkelt....

Det jag gjorde lite annorlunda den här gången, var att smörsteka brödskivorna i stekpannan i stället för att bara rosta dom som jag brukar.
Och det blev supergott, frasigt och smakrikt.














Jag kan tyvärr inte återge några mängder eftersom jag gjorde på "fri hand",
men det här behöver du:




♦Lite grövre bröd av formfranskatyp

♦Salladsblad

♦Citron

♦Gurka

♦Röd caviar eller stenbitsrom

♦Skivor av kallrökt Lax




Till Räkröran:


Finhackad rödlök

Finhackad purjolök

Hackad färsk dill

Äkta majonäs

Creme fraiche

Skalade räkor

Salt och svartpeppar






Gör så här:

1. Börja med räkröran och låt den gärna stå och dra i ett par timmar.
Blanda alla ingredienserna i en skål och smaka av med salt och peppar.




2. Skär av kanterna på brödet.
Hetta upp en stekpanna med smör eller olja och stek brödskivorna tills dom fått en fin gyllenbrun färg. Lägg brödskivorna på lite hushållspapper så att överflödigt fett försvinner.



3. Placera ut snygga salladsblad på tallriken.
Lägg brödskivan ovanpå.
Toppa med räkröra. Forma en ros av laxskivan.
Dekorera med citron, gurka, röd caviar och en dillvippa.














Börja med att blanda ihop räkröran, den blir godare av att få stå och dra en stund i kylen.












Kantskär brödskivorna och stek i smör eller olja.











Lägg ut snygga salladsblad på tallrikarna och placera brödskivan ovanpå......












......lägg på räkröran, laxen och övrig dekoration!










Mmmmm..... riktigt gott!

Min systerdotter Ellen gillade detta skarpt och frågade om hon kunde få en till.... ;)

DET är bra betyg!




Kommentarer
Postat av: Sara

Lycka till med utbildningen! Peter berätta för mig idag att det var sista dagen idag.. =) Kom med lite tips till dig som han säkert har berättat för dig!

2010-01-05 @ 18:39:11
URL: http://saralillan.blogg.se/
Postat av: Daniella - BakeCake

Hej!

God fortsättning på det nya året! Vilken härlig blogg du har, hittade den genom matbloggstoppen och jag kommer definitivt att titta in här fler gånger!



Om du har lust så kanske du kan titta in på min blogg där du kanske hittar något nytt recept? ;)

Du får också jätte gärna lämna en kommentar om vad du tycker om bloggen och gärna ge tips om vad jag kan göra bättre !

Ha det bäst!

Kram Daniella.

2010-01-05 @ 21:49:17
URL: http://bakecake.blogg.se/
Postat av: Jenny

Den förätten var en klar tia den var fruktansvärt god, men Åsa, alla dina röror är fullträffar !

Ellen frågade mig om du skulle bli sur om man anmälde dig till "halvåtta hos mig" för du skulle ju vinna det tyckte hon ! =)

2010-01-06 @ 02:32:33
Postat av: Carolina

MmmMmm...ser så gott ut att det vattnas i munnen!

2010-01-06 @ 05:00:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS