') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MARMORERAD CHOKLADPAJ!


För alla chokladälskare kommer här ett riktigt smarrigt recept!!
Fick det av en arbetskamrat för ett par år sedan, och nu dök det plötsligt upp när jag gick igenom min samling.
Var ju bara tvungen att återstifta bekantskapen med denna godingen igen.... :P
Jag tog med mig den hem till mina föräldrar som kaka till kaffet och mamma blev helt lyrisk!! 

Lite syrliga hallon till passar jättebra till den annars ganska söta pajen.
Eller färska jordgubbar när det är säsong.
Bli nu inte avskräckt av dom många momenten, det är inte alls svårt!









Det här behöver du:



Pajbotten:


300 g chocolate chip cookies eller liknande= 1½ pkt
3 msk strösocker
150 g smält smör





Fyllning:


200 g philadelphiaost
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 äggulor
100 g mörk choklad (jag använde blockchoklad)
1 påse snabbgelatinpulver
2 ½ dl vispgrädde









Så här gör du:


1. Sätt ugnen på 175º.
Krossa chokladkakorna i en matberedare eller med en mixerstav.
Går bra att mortla itu dom med.
Blanda kaksmulorna med det smälta smöret och sockret.
Platta ut blandningen i en pajform ca 25 cm Ø.
Grädda i ugnen i ca 6-8 min.
Låt pajskalet kallna.


2. Vispa philadelphiaost, strösocker och vaniljsocker poröst med en elvisp.

3. Rör ner äggulorna en i taget.

4. Smält chokladen i vattenbad.

5. Blanda hälften av "äggsmeten" med chokladen.

6. Vispa grädden så att den tjocknar lite, tillsätt gelatinpulvret och fortsätt sedan vispa tills den blivit ordentligt tjock.

7. Rör ner hälften av grädden i äggsmeten och hälften i chokladsmeten.

8. Lägg först på chokladsmeten och sedan den andra.
Dra försiktigt med en gaffel så att smetarna blandar sig, men inte för mycket!
Den skall bli marmorerad.

9. Låt pajen stå kallt minst 3 tim, men gärna över natten.









Chokladkakorna ska krossas.......






......sedan tillsätts smör och socker.
Tryck ut i en pajform och grädda i ugnen i 175º i 6-8 min.







Så smidigt med detta gelatinpulvret istället för att hålla på och smälta blad.
Rekommenderas!






Äggulorna i färskostsmeten ska tillsättas en i taget!






När båda smetarna (heter det så?? ) är färdiga börjar du med att lägga på den med choklad.
Sedan toppar du med den andra och drar med en gaffel el dyl. så att det blir marmorerat........








.........så här ungefär!
Täck med plastfolie och ställ kallt i minst tre timmar.







 Underbart gott!!





Nu ska jag ta  tag i en av dom sakerna jag ogillar allra mest i köket.
Nämligen tömma diskmaskinen! :(
Jag vet inte varför, men jag tycker det är  tråkigt och drar mig in i det sista.....
Är det bara jag som känner så??


Visst, det är ett riktigt I-lands problem.....jag vet!





Hej Svejs!/ Åsa.



Kommentarer
Postat av: Pernilla

ååh, vilken god paj :) jag sparar receptet och sätter in i min receptpärm, låter underbart för en chokladälskare som jag! yammi!



angående det där med diskmaskinen kan jag nog bara säga att du ska vara glad att du har en diskmaskin överhuvudtaget, en lägenhet med diskmaskin står högt upp på önskelistan här ;)

2010-01-12 @ 17:52:42
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/
Postat av: Jenny

Åh vad den verkar god !

Det där med diskmaskin håller jag med om, jag både hatar att fylla och tömma den, ändå diskar jag flera ggr om dagen.

Men det allra "hemskaste" är ju ändå tvätten !

Åh det är ju tradigt om något!

2010-01-12 @ 18:00:52
Postat av: allice

tänk riktigt hårt kanske den tömmer sig själv, eller så gör andra hälften det. E ju inget chokladfan, men gott ser det ju ut att vara

2010-01-12 @ 18:29:24
Postat av: Therese

Åh den pajen skulle jag vilja smaka såg god ut.

Visst är det ett problem med att plocka ur diskmaskinen..känns så drygt ibland

Försöker att lära mina tonåringar att plocka ur den ibland, dottern är jätteduktig men sonen han tittar snett och himlar med ögonen om man ber han hjälpa till i köket...Men ber pappan om hjälp i garaget då kommer sonen springades fortare än blixten, visst är dom för go dom barnen..

Fniss..

2010-01-12 @ 19:14:13
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/
Postat av: Therese

Oj, det där kan ju inte vara annat än gott :)

2010-01-12 @ 19:54:48
URL: http://jordgubbskaramell.blogg.se/
Postat av: Malin

Himmel och pannkaka vilken smarrig paj! :D

2010-01-12 @ 21:27:18
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Helena Ljunggren

Hoppsan, vilken ljuvlig paj :P

2010-01-13 @ 09:59:00
URL: http://helenaljunggren.com/
Postat av: Sandra

Åhh, denna ska jag jag prova snarast, låter jättegott :)

2010-01-13 @ 11:51:17
URL: http://fluffin.blogg.se/
Postat av: Helena - Bara en kaka till

Oj vad gott det här låter, den här tänker jag laga!

2010-01-13 @ 16:54:22
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Karin

Frestande god verkar chokladpajen vara. Men nu ska åtminstone jag hålla igen ett tag framöver på efterrätter. Får se hur länge det varar.



Snabbgelatinmix har jag inte sett tidigare. Är det en ny produkt från dr. Oetker?

Postat av: Emmy

Kan bara hålla med - gud, vad gott det ser ut!

Ja, det där med diskmaskinen är samma här. Jag brukar försöka tänka tillbaka när vi bodde i lägenhet och inte hade någon diskmaskin, inte för att det brukar hjälpa...

2010-01-14 @ 10:20:50
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: I Nadjas kök

yummi

2010-01-14 @ 11:06:11
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Nenaz

Riktigt smaskigt, det vattnas i munnen;)

Maste helt klart testas:))

2010-01-22 @ 16:37:41
URL: http://nenazrecipe.altervista.org
Postat av: Cassie - CJsmycken.weebly.com

Det måste jag testa! :D

2010-01-23 @ 11:35:12
URL: http://jaaacobsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS