') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

DINKELFRALLOR!


Jisses vilket snöoväder vi hade här igår!!
Ja, inte bara här förresten, hela Sverige hade det nog!
När jag skulle hämta Mollie igår rasade snöovädret som värst och den vägen jag brukar köra till dagis var helt igensnöad och två bilar satt fast i diket.
Som tur var så hann jag vända i tid och fick ta en annan väg.
Och idag är nästan all snö borta på vägarna!
Nu till något annat.....
Har ni tänkt på att det står recept på dom flesta mjölpåsar?
Och jag måste säga att dom är riktigt bra, och goda!
När jag köpte Kungsörnens ljusa Dinkelmjöl så var där ett recept på Formfranska.
Det provade jag och det har blivit ett av mina favoriter.
Men för att variera det lite så gjorde jag frallor denna gången i stället.
Perfekta att ha i frysen, bara att ta fram så många man behöver.
Kan inte bli smidigare!







Det här behöver du till ca 15 bullar:


50 g jäst
5½ dl vatten, fingervarmt 37º
50 g smör eller margarin, rumsvarmt eller flytande
2 tsk salt
1 kg siktat dinkelmjöl

Vatten till pensling
Vallmofrö till garnering







Gör så här:


♦Smula ner jästen i en degskål.
Häll över vattnet och rör om.Klicka i fettet och tillsätt salt.



♦Tillsätt mjölet men spara ca ½ dl till utbakningen.
Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig, ca 5 min med maskin eller degkrokar, annars 10 min för hand.



♦Låt degen jäsa till dubbel storlek, ca 30 min under bakduk.



♦Arbeta ner degen lite och knåda den lätt på mjölat bakbord.
Dela degen först på hälften och sedan varje halva i 7-8 delar.
Forma runda eller avlånga bullar.
Snitta sneda jack med en vass kniv.



♦Jäs en gång till under bakduk i 30-40 min.
Sätt ugnen på 225º.



♦Pensla bullarna med kallt vatten och strö över sesamfrön.
Grädda i mitten av ugnen i ca 10-15 min.




Låt bullarna kallna på bakgaller.






Nu sitter jag och väntar på att Antikrundan ska börja.
Veckans Tv höjdpunkt tycker jag och Peter.
Hade någon sagt till mig för några år sedan att jag skulle sitta klistrad vid, och tom längta efter detta programmet hade jag nog dött av skratt!!!!! :D

Men, där ser man vad smaken ändras....
Eller vad tycker ni, är det pensionärsvarning på oss???!!




Antikrundan - Knut Knutson, Anne Lundberg och Peter Pluntky

Knut Knutsson och company.........

(Bild lånad från nätet)





Nä, snabbt in i duschen nu så jag inte missar början!!!



Kommentarer
Postat av: Ewa

Ser jättegoda ut!! Ska pröva detta recept! Jag gillar också Antikrundan, mysigt med gamla grejor!

2010-01-28 @ 20:27:51
Postat av: Anan

Äsch, känner igen det där. Då kan du tänka dig vad min omgivning tycker om att jag o sambon bara ÄLSKAR Dansbandskampen, men det struntar vi i. Och förresten är antikrundan också väldigt bra ;-) Trevlig helg! Kram Anna

2010-01-29 @ 08:07:00
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Birgitta Regander

Hahaha..samma här..jag och Micke sitter klistrade vid Antikrundan, På spåret, Solens Mat och nu senast Stjärnorna på slottet!! Vad ska man se på när man blir gammal...

Ser gott ut med dina frallor..jag bakade vanliga frallor häromveckan och supergoda thekakor..som vi sen hade som hamburgerbröd..recepten hittade jag hos Jessica på www.hallonblabar.blogspot.com..kika gärna där!

Ja, här i Hörby är det så snöigt så man snart börjar lipa..vill ha vår! Vi har legat deckade i influensa hela veckan..tur man tog svininfluensavaccinet!

Ha det så bra o trevlig helg!

KRAM

Birgitta Birran

2010-01-29 @ 08:34:16
Postat av: Emilies Skafferi

Mmm vilka goda dinkelfrallor. Nya brödrecept är alltid bra att ha=)

2010-01-30 @ 14:11:03
URL: http://emiliesskafferi.blogg.se/
Postat av: Sara

Dessa bullarna ska jag testa imorgon!!! Har nämligen de mjölet här hemma. har letat recept med de mjölet men utan vinst! Men vinsten kom nu på din kära matblogg! TACK och åter TACK!

2010-01-30 @ 20:44:52
URL: http://saralillan.blogg.se/
Postat av: Mirva ♥

Hej Åsa!



Nu har jag fått två leveranser fr Middagsfrid som jag vann !!! Och en del av rätterna har varit OK, men jag kan säga så här att nope... jag hade inte velat börja prenumerera på mat fr MIDDAGSFRID! Din blogg är mycket bättre och jag får mer inspiration och mer recept till mycket GODARE rätter fr din blogg än vad Middagsfrid kunde bidra med. Vid sista leverans saknades t.ex. en grönsak som jag skulle ha behövt till 3 olika rätter enl. deras recept. Deras recept kändes dessutom som hämtade från nätet någonstans... att de hade liksom försökt komma på lite "finare" recept men MATEN SMAKADE I STORT SETT INGENTING !!! Så tack vare dig Åsa tycker jag att matlagning fortfarande är KUL och jag ÄLSKAR dina recept, lova mig att ALDRIG sluta blogga!



PS. Jag har börjat blogga igen! http://starmamas.blogspot.com



VÄRLDENS STÖRSTA KRAM fr Mirva

2010-01-31 @ 20:16:19
URL: http://starmamas.blogspot.com
Postat av: Jessica

Du har en award att hämta hos mig!

2010-02-01 @ 16:19:51
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Tora

Mina frallor ska precis in i ugnen! Jag blev lite förvirrad över att du skrev vallmofrön på ett ställe och sesamfrön på ett annat haha

2014-05-03 @ 17:00:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS