') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

"HEMMAGJORD DANSK REMOULADSÅS"


Idag är det ju Tisdag och då äts det fisk i många hem, på skolor, dagis och övriga ställen också för den delen.
Undrar varför just Tisdagen har blivit "fiskdag"?
Härhemma ska vi inte äta fisk ikväll men däremot åt vi panerade torskfiléer med egengjord Dansk Remouladsås i Lördags.
Det var första gången jag gjorde denna såsen och den blev kanongod!! Går absolut inte att jämföra med "färdigköpt", det blev en helt annorlunda (GOD!) smak.
Faktiskt så gjorde jag även majonäsen till den själv också och då kände jag mig ännu duktigare! ;)
Jag kan verkligen rekommendera denna nästa gång ni äter stekt/friterad fisk!







Det här behöver du:


2 dl majonnäs, recept på "hemmagjord" hittar du längre ner i inlägget.
0,5 dl hackade pickles
0,5 dl hackade kapris
0,5 finhackad gul lök
gurkmeja
curry
salt och vitpeppar
Ev. lite gräddfil att späda med om den blir för tjock




Gör så här:


1. Blanda alla ingredienserna i en skål och smaka av med curry, salt och peppar.
Gurkmejan smakar i princip ingenting utan finns med enbart för att ge färg.
Låt stå kallt och "dra" lite innan servering.





Hackade pickles och kapris ger såsen god smak!




Jag kan knappt med ord beskriva hur gott detta var!!





Om ni också vill känna er lika duktiga som jag gjorde och göra er egen majonnäs som grund så kommer receptet här:

(Obs! Ta ut ingredienserna i god tid så att dom håller samma temperatur!)





2 äggulor
1 tsk dijonsenap
2 tsk vitvinsvinäger
2,5 dl neutral olja
salt
vitpeppar




Gör så här:



1. Vispa ihop äggulor, senap och vitvinsvinäger.


2. Tillsätt oljan, först droppvis under kraftig vispning. Efter ett tag kan du öka på och hälla i en tunn stråle. Vispa tills all oljan är tillsatt.



3. Smaksätt med salt och peppar.




Lägg äggulorna, senapen och vinägern i en skål.....





....vispa ihop detta.




Tillsätt oljan under ständig vispning.....





...efter ett par minuter har du hemmagjord majonnäs!
Lätt som en plätt och mycket billigare än "köpemajonnäs"!






Hoppas ni har blivit inspirerade att testa detta! /Åsa.











Kommentarer
Postat av: Camilla K

Självklart ska jag testa den här varianten av remouladsås nästa gång vi ska äta stekt fisk. Jag har en variant som jag brukar göra, men den liknar ju inte ens remmoulad..men är god ändå! ;)

http://www.camillak.com/?p=1323



Just nu har jag faktiskt fisk i ugnen...ja, du ser..även här i Motala är tisdagar fiskdagar! Har inte heller någon aning om varför..får nog googla lite! :)

2010-08-17 @ 19:10:11
URL: http://camillak.com
Postat av: Camilla K - igen

Nu har jag tagit reda på varför tisdagar är fiskdagar! :) Kolla in min blogg!

2010-08-17 @ 21:03:56
URL: http://camillak.com
Postat av: Mårtenssons kök

Hittade just hit, vilken fin blogg du har.

Vi testade att göra egen majo för ett tag sedan, fast med mixerstav och det blev ingenting av det. Nu ska vi testa din variant nästa gång (skam den som ger sig!) och se om det blir bättre.

2010-08-17 @ 22:41:01
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Emmy

Både hemmagjord majonäs och remouladsås är klart bäst. Jag gör min majonäs med mixerstav och det funger fint. Brukar inte ens se till så allt har samma temperatur.

2010-08-18 @ 02:34:34
URL: http://remsansbistro.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Visste faktiskt inte att tisdag är fiskdag.

Remouladsås har jag aldrig testat att göra själv, det måste såklart göras snart!

2010-08-18 @ 09:21:48
URL: http://www.matochodla.blogspot.com
Postat av: Matbloggen



Wow - så gott detta ser ut!! :)

Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

I vintras hade vi fisktisdag men det kom av sig. Det är ju så gott med fisk och bör ju inte vara så svårt att få till en gång i veckan. När jag sätter igång fisktisdag igen får det nog minsann bli med remouladesås... Ser supersmaskigt ut!!

2010-08-18 @ 18:26:58
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: missfranklin

oj, vi som satt på torget i helsingör i lördags med smarrig remouladsås på tallriken och grunnade på vad som möjligen kunde vara i den... nu vet jag! Tack :-)

2010-09-10 @ 07:41:18
URL: http://missfranklincooking.blogspot.com
Postat av: Hanna

Jag gjorde såsen idag och gud så god den var!! Någon när jag äter själv ska jag göra med kapris, fick hoppa över dom för mannens skull.

2011-02-02 @ 21:02:00
URL: http://hanneys.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS