') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

FAVORITPAJ I REPRIS!!


Nu har rabarberna börjat komma på allvar ute i butikerna och det är så underbart!
Mina egna ser rätt så ynkliga ut än så länge.....Behövs betydligt mer sol och värme innan dom är färdiga att skördas.
Pratade nyss med en väninna som ska ha Tupperwareparty i helgen och hon berättade att hon tänkt baka rabarberpaj efter mitt recept som jag har här på bloggen.
Receptet hon menade la jag ut för faktiskt EXAKT ett år sedan! :D
Så nu lägger jag ut det igen och friskar upp minnet på er.
Jag kan verkligen rekommendera denna pajen, den är så somrig och supergod!









Det här behöver du:


Smuldegen:

4,5 dl vetemjöl
1 dl socker
3 tsk vaniljsocker
2 tsk kardemumma (gärna mortlad)
200 g smör



Fyllningen:

500 g jordgubbar (använder du frysta får du  ta lite mer potatismjöl)
3 "stänger" rabarber
ca 3 msk socker (smaksak,jag vill ha det rätt så syrligt...)
1-2 msk potatismjöl



Gör så här:

Börja med smuldegen.Skär det kylskåpskalla smöret i kuber.
Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop tills degen är smulig.
Ställ kallt i ca 15 min.
Sätt ugnen på 200º.

Skiva rabarberna och skär jordgubbarna i bitar.Har du frysta behöver du inte dela dom.
Strö över sockret och sedan potatismjölet och rör om lite.
Fördela kardemummaströsslet ovanpå och grädda i mitten på ugnen i ca 25 min.


Avnjut pajen ljummen med vaniljglass eller vaniljsås!!





Imorgon är det Valborgsmässoafton!
Jag har lite svårt att fatta att det redan är slutet på April månad.....
Eftersom jag är ledig ska Mollie och jag ha det mysigt och förhoppningsvis åka in till det årliga tivolit framåt eftermiddagen om vädret tillåter.
Mollie har tjatat om karuseller ända sedan vi var på julmarknad så hon lär ju bli överlycklig!
Kanske, kanske blir det till att kolla på Majbålet också.



Jag önskar er alla en riktigt trevlig Valborg! /Åsa.



Kommentarer
Postat av: Lisa

Denna paj är så underbart god! Gjorde den efter tipset från dig förra året och eftersom jag satt och funderade på om jag inte göra en rabarberpaj i helgen så kanske man skulle slå till på den igen.

Trevlig valborg!

2010-04-30 @ 08:04:04
Postat av: Birgitta Regander

Trevlig valborg på er därnere och hoppas solen tittar fram! Mina rabarber är bara några röda, smala pinnar..längtar så tills man kan gå ut och plocka! Gjorde en underbar rabarbersylt förra sommaren..hoppas man kan göra en repris i år!

Ha det så bra och hoppas det blir många varv på tivolit:)

KRAM

Birran i Hörby

Postat av: allice

hahaha hur kunde du veta att jag letade efter detta recept? Sommarens godaste. En fråga: Tror du den går att göra i micro hmmmmmmm

2010-04-30 @ 16:26:43
Postat av: Helena S / Bara en kaka till

Vad gott med kardemumma i rabarberpajen! Jag brukar ha kanel i min, men nu måste jag testa med kardemumma också.

2010-05-02 @ 20:36:05
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Anna

Rabarber o jordgubbar är ju helt underbart gott tillsammans!!

2010-05-03 @ 18:18:26
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Kryddburken

Jamenguuuud!! Så gott ju! Rabarber & jordgubbar hör ihop, de bara är så! Sommarens enklaste & faktiskt godaste paj! Tjusigt upplagt & fint foto dessutom! Kram kram...

2010-05-04 @ 22:26:12
URL: http://kryddburken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS