') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

FÄRSRUTOR MED FETAOST, KAPRIS OCH TIMJAN!


Idag lägger jag upp ett recept som jag hittat i ICA tidningen "Buffe" för ett tag sedan.
En lite annorlunda rätt med köttfärs. Jag ändrade om lite i receptet och lade lök och senap i smeten istället för emellan. Tyckte det blev smidigare så....
Fyllningen består av fetaost, kapris och timjan, men man kan ju fylla med vad man känner för. Nästa gång tänkte jag testa med mozzarella, pesto och oliver. Kan nog bli jättegott det också! :P
En sak som kanske verkar lite knepigt med det här receptet är kavlingen. Men det är inte svårt alls, det enda man ska tänka på är att trycka till kanterna så att inte fyllningen rinner ut.

Som tillbehör hade vi en MARINERAD PASTASALLAD och chiliaioli. Mumsigt värre var det!








Det här behöver du till 3-4 pers:
 

  • 500 g kalv-. nöt- eller blandfärs (jag hade blandfärs)
  • 1/2 stor gul lök
  • 2 msk dijonsenap
  • 2 msk kapris
  • 100-200 g fetaost
  • 1-2 tsk timjan
  • vitpeppar och salt
  • smör till stekning




  • Gör så här

     

    1. Blanda färs, finhackad gul lök, senap, salt och vitpeppar till en smidig färs.


    2. Kavla ut färsen till en tunn platta mellan plastfolie.
    Lägg smulad fetaost, timjan och kapris på ena halvan.
    Vik över den andra halvan och platta till lite.

    3. Skär i 4 rutor med vass kniv. Stek försiktigt i smör tills dom fått fin färg och är genomstekta.



    Servera med tex pastasallad.








    Kavla ut färsen mellan plastfolie till en tunn platta......





    ......lägg fetaost, kapris och timjan på ena halvan.





    Vik över den andra halvan och tryck till lite så att den "stänger" sig.......





    ......skär i 4 lika stora rutor.




    Stek i smör.........




    .....tills dom fått fin färg och är genomstekta.






    En riktigt god vardagsrätt!!!







    Hoppas ni haft en bra helg! /Åsa.




    Kommentarer
    Postat av: Katarina

    Hej! Tack för en fin blogg. Jag undrar hur du gör din marinerade pastasallad.

    2010-04-26 @ 19:00:35
    Postat av: Åsa/ En Sida Med Mat

    Hej Katarina!



    Tack själv för att du kikar in här! :D

    Jag lovar att lägga ut receptet på pastasalladen.

    Den är jättegod och passar till det mesta, framförallt nu till sommaren.

    Lägger upp det så fort jag hinner!



    Ha det så bra!/Åsa.

    2010-04-27 @ 11:22:20
    Postat av: Marie-Louise

    Det här ska jag testlaga idag. Tack för att du ger mig lite inspiration till matlagningen. Just nu ligger inte min matinspiration på topp och då är det så skönt att klicka in sig här och hitta spännande recept som jag kan testa på familjen. Tack för dina härliga recept :)

    2010-04-27 @ 14:04:22
    URL: http://madredetres.blogg.se/
    Postat av: Emmy

    Låter ju väldans gott det där. Alltid bra med variation på färs (i en barnfamilj...)

    2010-04-27 @ 15:59:35
    URL: http://remsansbistro.blogspot.com
    Postat av: emilystrange

    ohh.. hittade precis din blogg. och herre gud vad mycket smarrigt! sparar den bland favoriter nu på en gång ;)

    2010-04-27 @ 22:03:03
    URL: http://emilystrange.blogg.se/
    Postat av: Pernilla

    Åh, den såg jag också i buffé och tänkte att jag ska prova den nån gång. Men hade glömt bort det tills nu :-)

    2010-04-28 @ 10:07:08
    URL: http://nybergsmat.blogg.se/
    Postat av: Fridas kök

    Jag gjorde de här färsrutorna tidigare i veckan, de var verkligen jättegoda!



    Måste även passa på att berömma dig för din fina blogg, du har verkligen vääääldigt mycket gott här inne! ;-) Har kollat igenom många recept och det finns typ inget som jag inte vill prova. Har sparat ner massor med recept som bara väntar på att bli provade. :-)

    2010-06-13 @ 13:11:26
    URL: http://fridaskok.wordpress.com

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    Till bloggens startsida


    bloglovin

    RSS