') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MJÖLKCHOKLADKLADDKAKA MED APELSINKRISP!


Nu, alla gottegrisar kommer ett riktigt gott recept!! :P
Denna kakan var en av godsakerna på kaffebordet på mitt kalas i Lördags.
Jag utgick från ett "gammalt" recept på MJÖLKCHOKLADKLADDKAKA och satte en ny smaksättning på den.
Ett av mina favoritchoklad är Marabous Apelsinkrokant, så den fick förgylla denna kladdkakan.
Och mumsigt värre blev det!!
Sött, men såååå gott!
En klick vispad grädde och filéade apelsinklyftor till blev pricken över i:et.














DET HÄR BEHÖVER DU:




100 g Marabou Apelsinkrokant
100 g smör
2 ägg
1½ dl råsocker eller vanligt strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk salt
rivet skal + saft av en ½ apelsin
100 g grovhackad Marabou Apelsinkrokantchoklad ( till fyllning)
ca 50 g mörk choklad till granering

Ugn: 175º








Ett av mina favoritchoklad!!
Gav verkligen jättegod smak åt kladdkakan......







SÅ HÄR GÖR DU:





Sätt ugnen på 175 grader.Smält chokladen med smöret.
Vispa ägg och socker pösigt. Rör i mjölet blandat med bakpulver,salt och chokladblandningen.
Tillsätt saft och skal av apelsinen.

Smörj och bröa en form. Häll i smeten och strö över den grovhackade chokladen.
Grädda i nedre delen av ugnen i 10-15 min.
Låt kakan svalna och ställ i kylen minst 2 timmar eller gärna över natten.

Smält chokladen till garneringen och ringla den över den kalla kakan.
Servera med lättvispad grädde, apelsinklyftor och njut!!







 

Lite steg-för-steg bilder........






         







Kakan ska nu gräddas i 10-15 min. Den ska "gunga" när du tar ut den!












Klar för servering!!















Det blev även en omgång av CHOKLADBOLLAR MED NOUGAT.

Hälften av bollarna rullade jag i cappuccinoströssel, det blev supergott!

Lite "vuxnare" smak tycker jag.








Åhhh.... ni kan tro att det doftar gott från köket just nu!!
Det är Peter som lagar mat i dag och då blir det en av hans favvisrätter, Köttbullar. :D
Och jag måste säga att han är jättebra på att göra det.
Hans köttbullar blir mycket godare än mina!





Vad har ni själv på middagsbordet idag?






























Kommentarer
Postat av: Jessica

Åh, vad sugen jag blev på din kladdkaka, låter grymt gott.



Ska fara iväg på hundkurs nu, så jag gissar att det inte blir nån kvällsmat för min del, eller ja nån macka efteråt slinker säkert ner. Gott med köttbullar och toppen att slippa rulla =)



Ha det bra!

2009-10-27 @ 18:21:55
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Ulrika i Jämtland

Tack för ett toppen recept!!! Jag hade fika med mej på jobbet förra Fredagen och då gjorde jag chokladbollarna med smält nougat!! de fick 10 poäng!!

2009-10-27 @ 18:33:47
Postat av: E M E L I E & L I S A - VÅRT LIV I EN LITEN 1:A!

å gud vad gott!! den måste jag verkligen prova!!

2009-10-27 @ 19:04:54
URL: http://skeppargatan.blogg.se/
Postat av: Therese

Kan inte annat än tänka mig att den kladdkakan gick hem hos gästerna..

Här har vi projekt rensa frysen (igen) så barnen åt blodpudding och gubben och jag fick nån kycklingmojja av nått slag..

Chokladbollar med nougat måste jag titta närmare på, lät ju väldigt spännande..

2009-10-27 @ 20:49:54
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Helena - Bara en kaka till

Den här låter smarrigt, jag gillar apelsinkrokant! (För att inte tala om romerska bågar! :-) Tack för tipsen om muffinsformarna, jag ska kolla på Kakburken efter dem. Igår åt vi ostfyllda jättepastasnäckor och Paolo Robertos mascarponesemifreddo med stekta äppelringar, recept kommer på bloggen snart! :-)

2009-10-28 @ 10:15:31
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Sanna

Herrejösses vilket inlägg! Vad ska man välja först att tillverka det är den stora frågan...

2009-10-28 @ 22:45:03
URL: http://sannapannan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS