') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

HEMMAGJORDA "FISKPINNAR" MED MAMMAS GODA SÅS!


Oj, vad trevligt jag hade igår då jag firade min födelsedag tillsammans med nästan hela min familj!
Jag har bakat och stått i sedan i torsdags, och det blev två nya favoritrecept och två andra väl bebrövade.....
Uppdatering om detta kommer inom kort.





I Fredags kom ju den eviga frågan...."VAD SKA VI ÄTA IKVÄLL??!!".
All min fantasi och inspiration hade jag lagt ner i bakandet......
Så jag gick där och tittade på alla fina köttbitar i affären men inget lockade.
Plötsligt blev jag så sugen på fisk......och det händer typ 2 ggr om året! ;)
Ärligt talat så poppade minnet av fiskpinnar,kokt potatis och mammas goda kalla sås upp i huvudet.
Det var en av mina älsklingsrätter när jag var liten.
Nu blev det ju inga "färdiga" fiskpinnar utan jag gjorde egna, lätt som en plätt och MYCKET godare!
Och såsen.......den blev precis som jag mindes den och det var det godaste jag ätit på väääääldigt länge!!!












Till "Hemmagjorda" Fiskpinnar behöver du detta: 






1 tinat torskblock 400 g (går även bra med Sej eller Hokifilé)
vetemjöl blandat med lite vitpeppar och salt
2 uppvispade ägg
ströbröd









1. Sära på filéerna och skär så stora bitar som du vill ha.


2. Doppa dem först i mjölet, sedan i det uppvispade ägget och vänd till sist runt bitarna i ströbrödet.


3. Stek i matfett på medelvärme tills dom blivit gyllenbruna och genomstekta.











Till "Mammas goda sås" behöver du detta:


1-1½ dl äkta majonäs Kavli (viktigt att det är denna!! )*
1-1½ dl kaffegrädde
1 kruka eller rejält knippe färsk dill finhackad
salt och svartpeppar






1. Rör ihop alla i alla ingredienserna i en skål och smaka av med salt och peppar.
Låt stå kallt till servering.





 *Jag brukar aldrig annars köpa Kavlis majonäs, tycker att den har en syrlig, genomträngande smak.
MEN ....i denna såsen ska det vara den och ingen annan! ;)












 


Att göra egna "fiskpinnar" är inget svårt alls.........











.......men så mycket godare!! (Och nyttigare... )










SÅSEN!! :P









Hoppas att ni kommer gilla detta lika mycket som vi gjorde!!







Ha en skön Söndag allihopa! /Åsa.



Kommentarer
Postat av: I Nadjas kök

Jag kan förstå att majonnäsen är en viktig ingrediens i såsen. Den lyfter nog smakerna rejält. Det ser väldigt gott ut i alla fall, blir sugen på fisk jag med.

2009-10-26 @ 09:12:32
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Jenny

Mmm, hade nog varit populärt här.

Brukar köpa färdigpanerad vitfisk filé men de bara går sönder tycker jag.



Det var trevligt hos dig som alltid och gott så klart, när är dte inte det !!

Vi ses imorrn förmodar jag.

2009-10-26 @ 09:27:12
Postat av: Therese

Hm, nu gjorde du mig sugen på fiskpinnar..

Måste nog be gubben fixa det nån dag här i veckan, onsdag skriver vi in det på..

Tack för tipset..

Ha en bra dag..

2009-10-26 @ 09:33:53
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Adina

Hej! Hittade in hit av en slump och måste bara säga att du har en väldigt fin blogg. Har precis gått igenom din kak-kategori och jag är alldeles såld! Jag tittar gärna in fler gånger...

2009-10-26 @ 18:58:11
Postat av: Sandra drömkaka

Åh jag vet precis hur goda de är de hemmagjorda fiskpinnarna, min famor brukade göra dem & nu är det säkert tio år sedan jag åt dem! Skicka mej ett par av dina ;)

2009-10-26 @ 22:20:46
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: Marie

Ååå vad jag har letat efter bra recept på denna sås till fisken!! Smakade i det närmaste så som den gjorde i skolan till fikspannetter och den var så god.
Har letat efter recept so sagt och det står i alla att man ska ha bostongurka osv, men det är inte DEN såsen som var i skolan för den var som denna helt slät, även om andra säger att det är skolsåsen för deras mamma jobbade i köket där osv- men nuuu ämtligen en som har kommit lika eller så gott som !!!

2013-07-21 @ 19:22:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS