') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

HAVREBULLAR!


Häromdagen bakade jag dessa bullarna och fyllde frysen.
Goda blev dom och oerhört lättbakade!
Det är inte mycket som kan mäta sig mot "hemmabakade" bullar till frukost.

Inspirationen har annars inte infunnit sig hos mig de senaste dagarna, då Mollie varit väldigt hostig och hostat sig igenom nätterna......
Men efter att ha varit hos doktorn och fått "dundermedicin" har det blivit mycket bättre, och vi har faktiskt alla fått sova nu två nätter på raken! Halleluja!!! :D

Så jag laddar om och har siktet inställt på min födelsedag nu i veckan.














Det här behöver du till ca 18 st:




5 dl ljummet vatten max 37º
50 g jäst
3 msk olivolja
1 msk flytande honung eller sirap
4 dl havregryn extra fiber eller vanliga
1,5 tsk salt
10-11 dl veyemjöl


vatten och havregryn till garnering








Gör så här:



1. Smula jästen i en bunke och lös upp den i lite av vattnet.


2. Tillsätt resten av vattnet, olja, sirap, havregryn, salt och det mesta av mjölet.


3. Arbeta kraftigt till en smidig deg med degkrokar eller för hand.
Jäs övertäckt i 30 min.


4.Tag upp degen på mjölat bakbord och dela den i ca 18 bitar.
Forma till bullar och lägg på pappersklädd plåt.
Jäs ytterligare 30 min under bakduk.


5. Pensla bullarna med vatten och strö över havregryn.
Grädda i mitten av ugnen i ca 12 min i 225º.
Bullarna ska bli fint ljusbruna.
Låt svalna utan bakduk .










Det här behövs........










Oljan bildar häftigt mönster.......












Degen ska arbetas kraftigt, går jättebra med degkrokar!










Forma till bullar och låt jäsa en gång till, grädda i ca 12 min.........











......sen är det dags att njuta!!










Att äpplet inte faller långt från trädet fick jag verkligen erfara igår!!!
När jag kom ut från duschen så hittade jag det här:











Mollie som låg i soffan och läste en mattidning!!!
Mamma upp i dagen......











Eller var det kanske den andra artikeln hon läste.....
"Så får du ett långt och lyckligt äktenskap" , nä tror nog inte det va?! :D








Ha en bra måndag allihopa!! /Åsa.




Kommentarer
Postat av: I Nadjas kök

Sånt här gillar jag, sparar absolut receptet. Jag kommer ihåg hur jobbigt det var när barnen var små och sjuka, man fick inte mycket sömn då. Hoppas Mollie blir frisk snart då hon fick "dundermedicin".



Nadja

2009-10-20 @ 10:37:03
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Sara & Rasmus

Tack Åsa. Detta ska jag baka =) Har letat efter ett gott recept.. =) Detta ska jag genast printa ut!!

2009-10-22 @ 08:16:22
URL: http://saralillan.blogg.se/
Postat av: Katarina

Bakade just det här. Hur goda som helst :)

2010-03-28 @ 01:05:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS