') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

CUPCAKES MED HALLON OCH VIT CHOKLADFROSTING!


Dessa gjorde jag till mitt födelsedagskalas. Dom innehåller en av mina favorit smakkombinationer, nämligen hallon/vit choklad. Mums!!
Till dekoration hade jag gjort egna minirosor i rosa marsipan.
Det var första gången jag gjorde sådana och det tog nog liiiite längre tid än vad jag tänkt mig...
Men nu kan jag tekniken så det går nog snabbare nästa gång.
Att bjuda på Cupcakes istället för tårta är nog något som kommer att bli vanligare och vanligare.
Och inte mig emot....hur kul som helst att baka och så in i bombens gott!









Det här behöver du till ca 12 st:


Muffinssmet:

2 ägg
2 dl socker
1 dl yoghurt 3%
1 dl smält smör
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
halvtinade hallon eller färska



Vit chokladfrosting:


200 g Philadelphiaost
200 g vit choklad, ju bättre kvalitet desto godare....

Marsipanrosor eller något annat fint som dekorering















Gör så här:



1. Vispa ägg och socker vitt och poröst.
Vispa ner yoghurten och smöret.



2. Blanda alla torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten med en slickepott eller slev.
Vispa ej!


3. Fyll muffinsformarna upp till 3/4.
Ställ gärna formarna i en muffinsplåt för extra stadga.



4. Lägg några hallon i varje form och tryck ner dom lite lätt.
Grädda muffinsen i 200º i 10-15 min.
Prova med en sticka, den får gärna vara lite, lite kladdig.
Låt svalna.




5. Frostingen: Smält chokladen i mikron eller över vattenbad.
Låt svalna något och vispa sedan ihop den med Philadelphiaosten.



6. Bred eller spritsa på frostingen på de avsvalnade muffinsen och dekorera,¨.







               


Fyll formarna till ¾, jag fylllde dom lite för mycket....;)
Tryck ner lite hallon i varje form och grädda i 10-15 min.










Vispa ihop den smälta vita chokladen med färskosten....och vips så var en supergod frosting klar!!











Mina handgjorda minirosor......lite pilligt men inte alls svårt!!










Voila!!!








Idag har jag varit och shoppat lite kul Halloween kakdekorationer.....
Får väl se om jag hinner hitta på något roligt med dom.
Mollie är nämligen väldigt rastlös härhemma eftersom hon har "utegångsförbud" pga ögoninflammation.
Så hon vill ju såklart att vi ska leka mest hela tiden... :D






Ha det bra allihopa! /Åsa.





Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Va duktig du är på cupcakes! Supersöta alltså och fina små rosor!! Ja, jag kan bara instämma i kombinationen hallon/vit choklad! Jag sitter just nu å letar recept på något att spritsa, så jag får inviga min nya superdyra sprits från tupperware, den sägs ju vara värd sina pengar å de hoppas jag verkligen, 269kr är hutlöst dyrt, men håller den utan att spricka så är jag mer än nöjd! Har nog aldrig haft en sprits som jag använt mer än typ 3-4ggr så spricker dom i kanterna så nu har jag investerat hoppas jag! vad använder du själv för sprits till dina cupcakes tex?

2009-10-28 @ 21:59:42
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Sandra drömkaka

Det lät som en jättegod kombination med hallon och vit choklad & de blev så söta :) Jag som ju bakade cupcakes skälv igår blir sugen baka mera redan imorrn, det är ju så roligt :)

2009-10-28 @ 22:04:13
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: Therese

Så super snygga dom blev..

Dotter ville också ha cup cakes istället för tårta då hon fyllde år, kul med nått annat än tårta nån gång..

Trevlig helg

2009-10-29 @ 18:55:52
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Emilies Skafferi

Åhh vilka fina cupcakes du har gjort. Så duktig du är:) Ja jag håller med vitchoklad/ hallon är verkligen den perfekta kombinationen!

2009-10-29 @ 22:26:57
URL: http://emiliesskafferi.blogg.se/
Postat av: Jessica

Vilka godingar. Hallon och vit choklad är ju en superkombo. Visst är det kul att variera och använda cupcakes ist för tårta.



Ha en bra helg!

2009-10-30 @ 18:00:27
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Kalasgott

Men vilka goda cupcakes! Ljuvliga också!

2009-11-01 @ 23:00:44
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Sara

Så fina! Så duktig du är! :)

2009-11-03 @ 18:09:39
URL: http://sarapalt.blogg.se/
Postat av: Katarina

Oj, vilka goda cupcakes. Jag är dock lite känslig mot mjölk så jag bytte ut en vita chokladen mot mörk choklad och det blev riktigt gott det med :)

2010-04-03 @ 16:58:15
Postat av: Anonym

vart köper du marsipan till de små rosorna? vill också göra röda små! jättefint ju

2010-05-16 @ 12:55:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS