') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

ÄPPLEKAKA MED PECANNÖTTER OCH KOLAGLASYR!


Märker att det inte blivit så många "matrecept" på sista tiden....
Det beror dels på att vi ätit en hel del repriser, och dels på att kameran varit på vift.

Många frågar mig hur jag har tid och ork att baka så mycket.
Tid, det tar jag mig. Och ork.....bakning är faktiskt verkligen avstressande för mig!
Det ger mig energi, och det är ju så roligt att prova nya recept och experimentera.
Så har jag inte alltid tyckt dock....men det är ett intresse som infunnit sig mer och mer!
Denna smarriga äppelkaka kan avnjutas ljmmen med glass eller vaniljsås.
Eller bara precis som den är!!


















Det här behöver du:



50 g smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1½ dl bakpulver
2 stora skalade och klyftade äpplen
socker och kanel att vända äpplena i
Ca 50 g pecannötter eller valnötter
+ några extra till dekorering


Glasyr:


50 g smör
1 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk mjölk






Så här gör du:






1. Sätt ugnen på 175º


2. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken.

3. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smör och mjölk.


4. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner det i smeten.


5. Vänd äppleklyftorna i socker och kanel.


6. Häll smeten i en smord och bröad form ca 24 cm ø
Lägg försiktigt i klyftorna och nötterna i smeten.



7. Grädda längst ner i ugnen i 40-45 min.



Glasyren:




1. Blanda alla ingredienserna i en kastrull.


2. Låt det sjuda på medelvärme i 2 min.
Häll det över kakan och dekorera med lite extra nötter.












               

Bilder på tillverkningen..................
















Och det färdiga resultatet!!










Fler av mina ÄPPLERECEPT:






KNÄCKÄPPELPAJ



NÖTÄPPLEN



ATTANS GOD ÄPPELPAJ!



SVÄGERSKANS MJUKA ÄPPELKAKA



















Kommentarer
Postat av: Malin

Såg jättegott ut! Älskar sån där glasyr, det gör verkligen det där lilla extra :)

2009-10-08 @ 15:17:51
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Anna-Lena

Hej hopp!

Jag brukar alltid få samma fråga, hur jag orkar baka så mycket och jag brukar säj samma som du, att det är avkoppling att baka, finns inget bättre………

Ha en bra dag!

/A-L

2009-10-08 @ 15:21:29
Postat av: Veronica

Samma här - för mig är det också ren avkoppling att baka.



Har nyss hittat hit till din fina blogg men har redan hittat mkt att inspireras över - tack för det!

2009-10-08 @ 16:51:36
Postat av: Kryddburken

Gokväll!

Jovisst är det ren avkoppling att pyssla med matlagning & bakning, det är det där på slutet som är mindre roligt bara... DISKEN... Och allt "undan-plock" som ska på sina plaster igen! ;-) Men värt mödan trots allt! ;-) Den där kakan ser inbjudande ut! Riktigt läcker!

2009-10-08 @ 22:48:10
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Pialotta

Det finns ju hur många recept som helst på äppelkakor, men din har jag aldrig testat.. ser hur god ut som helst.. idag lägger jag upp ett äppelkakerecept på min Kakomatblogg som jag fixade igår:-) Ha en skön och fin fredagsmysig dag/kväll:-) /Pialotta

2009-10-09 @ 12:36:00
URL: http://kakomaten.blogg.se/
Postat av: Jessica

Åh, den där kakan ser fullkomligt livsfarligt god ut =). Skulle gärna haft en bit här och nu.



Jadu, matmässa är ju alltid skoj, inte fel heller när man får hotellövernattning, trerätters middag med underhållning så det var verkligen riktigt kalas. Men hela veckan har varit lite förstörd för i min dygnsrytm ingår inte att enbart sova 4 timmar. Men jisses vad kul det, mer sånt tack =).



Hoppas du har en bra helg!

2009-10-10 @ 16:17:03
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Sandra drömkaka

Åh wow så god den där såg ut!!! Måste jag testa nån dag, har just bakat med! :)

2009-10-10 @ 16:21:47
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: Cutecakes-Paulina

OJ, vilken fantastisk äppelkaka, så lyxigt god!

Tycker också att bakning är avstressande, det blir liksom min lilla stund!

2009-10-14 @ 22:38:18
URL: http://cutecakes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS