') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

SPAGHETTIGRYTA MED MINIFRIKADELLER PROVENCALE!


Hmmm...vilket namn det blev på den här rätten!
Tanken var att det skulle bli en mustig spaghettisoppa, men med för liten kastrull och för lite vätska så blev det en gryta istället.
Men himla gott vill jag lova!
Massor med goda rotfrukter och frikadellerna fick jättegod smak av dom provencalska örterna.
En riktigt nyttig och värmande rätt!
Vi åt den med varma nybakade MOROTSRUTOR till. :P

Bilden blev tyvärr inte den bästa.....












Det här behöver du till 4-6 pers:





1 klyfta vitkål strimlad
1 stor tärnad morot
1 liten bit finhackad rotselleri
1 liten bit persiljerot hackad
1 gul lök hackad
1 brk MUTTIS krossade tomater
1,2-1,5 liter vatten
1 grönsaks + 1 köttbuljongtärning
2 msk tomatpuré
3 vitlöksklyftor
1-2 msk vit balsamvinäger, eller vanlig
vitpeppar
cayennepeppar
salt



Frikadellerna:



300 g skinkfärs eller kalvfärs
ca 2 msk provencalska örter  ( Findus frysta )
1-2 msk flytande kalvfond
salt
svartpeppar












Så här gör du:






1. Bryn först vitkålen i en stor stekgryta.


2. Tillsätt sedan resterande rotfrukter och löken och låt dessa "svettas" lite.


3. Häll på de krossade tomaterna, tomatpurén och lägg i buljongtärningarna.
Pressa i vitlöken.

4. Krydda med kryddorna och balsamvinägern.

5. Låt koka i ca 10 min.

6. Under tiden gör du frikadellerna:
Blanda färsen med fonden och örtkryddorna.
Salta och peppra.
Forma små bollar.


7. "Tippa" i frikadellerna i grytan.
Bryt spaghettin i småbitar och tillsätt även detta.
Låt koka ytterligare 10 min.








    


Med bra ingredienser kan det inte bli annat än gott.......










       

Tänk så många bollar man kan få ut av 300 g färs!  :)












Som sagt, vill man äta detta som soppa så är det bara att spä på vattenmängden.
Glöm bara inte att krydda lite extra då.













Mollie gillade denna rätten!! Det syns va??!!  ;)









Ang mitt förra inlägg så var det tydligen inte BARA jag som missat chockhöjningen av saffranspriset!
Skönt, för ibland känns det som man verkligen inte hänger med i allt som händer ute i vida världen.







Nu stundar "Halv Åtta hos mig" snart.
Kul program tycker jag.
Är det någon av er som brukar kolla på det??



Ha en bra kväll! /Åsa.



Kommentarer
Postat av: Nathalie

"Halv åtta hos mig"... kollar på det så ofta jag kan :D Kul å se vad folk har för idéer!

2009-11-26 @ 23:21:23
URL: http://nat0.se
Postat av: Jenny

Ja jag, kroniskt även på BBC där det heter Come dine with me =)

2009-11-27 @ 00:07:45
Postat av: modellmini ♥

Hej Åsa!



Tack för receptet, nu vet jag vad jag ska laga för middag på fredag ;-D



Japp, jag brukar se på "Halv åtta hos mig" ibland när jag råkar slå på tv:n vid den tiden...



KRAM modellmini (Mirva)

2009-11-29 @ 22:54:21
URL: http://modellmini.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS