') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

JUL I SIKTE!


Nu känner man verkligen att juletider närmar sig med stormsteg!
I alla affärer finns det massvis med julrelaterade saker.
När jag var på Citygross häromdagen så hade dom bullat upp med ALLT utom julskinka!
Själv har jag bara provat en pepparkaka....
För att komma i riktig julstämning har jag mina "regler":


* Ingen glögg, julmust eller lussebullar innan första advent!


Lussebullarna är ju lite "fusk" egentligen, men jag brukar ha bakat så att när vi kommer hem från julskyltningen (som alltid är första advent i Lund) så äter vi lussebullar och dricker glögg.
DÅ får man julkänslor!



En annan sak som gör att man kommer i stämning är ju att gå på Julmarknad.
Vi har varit på Tivolis Julmarknad i Köpenhamn några gånger och där är sååå fint!!
I år har vi dock tänkt besöka Lisebergs Julmarknad.
Någon som har varit där? Vad tyckte ni?
Bra tips på boende kanske....vi hade tänkt stanna över en natt.
Tipsa mig gärna!












Lisebergs Julmarknad!










Drömmen är ju att någon gång få åka hit:










CHRISTMAS IN NEW YORK!!




Tänk att få flanera på gatorna i juletider i denna maffiga stad....
Underbart!

Vad gör ni själva för att komma i julstämning?
Har ni också "regler" som jag ?





Ha en härlig Söndag i dag!
Glöm inte att fira Far idag...;)










Kommentarer
Postat av: Eva-Stina

Åh, jag fick ett stort pirr i magen när jag såg bilden på new york i juletider. Jag och en kompis åker dit den 25:e december och jag hoppas allt sånt vackert är kvar då!



Julmarknaden i Liseberg ser ju jättemysig ut, som ett sagoland nästan :) Jag har inte varit på någon annan julmarknad än hemma och den är nog inte så mycket att skryta om.



Jag älskar glögg, pepparkakor och lussebullar, men brukar tyvärr vara dålig på att komma igång med sånt, så stämningen brukar inte riktigt infinna sig. Skärpning detta år! :) Men precis som du så vägrar jag tjuvstarta innan första advent, då blir det ju inte speciellt..

2009-11-08 @ 10:24:57
URL: http://finnsdetmer.wordpress.com
Postat av: Pernilla

julmarknaden på liseberg är jättemysig, även om den där bilden känns lite missvisande för så mkt snö har vi väl aldrig i göteborg ;) men, det är jättemysigt med alla dekorationer och sånt där och för de små finns det ju barnkaruseller öppna och sånt. var där med min 4-åriga brorson förra året och trots ösregn så ville han aldrig gå hem. själv tycker jag det är mysigast att gå dit en söndag då det är jul-allsång med lotta, lite andra artister och man kan sitta med en kopp varm choklad och sjunga med i jullåtar. :)



jag har smakat EN pepparkaka hittills i år, tycker inte att man ska "ta ut julen i förskott" så jag väntar också med allt tills första advent.



ha en fin söndag!

2009-11-08 @ 14:13:10
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/
Postat av: Helena S - Bara en kaka till

Åh, jag har precis samma regler! Sedan brukar jag bjuda in till ett stort advenstfika på första advent, och då får jag riktigt gå loss! Jag har heller aldrig varit på julmarknaden på Liseberg, bara på Tivoli, men min kompis som bor i Göteborg säger att det är toppen, så vi kanske ska dit i år.

2009-11-08 @ 18:05:39
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Allice

Andra års erfarenhet säger mig att:

Väntar Jag tills 1a adv. så stressar jag upp mig med allt som ska hinnas, göras, smakas mm. Iår börjar jag så smått med julmust, skumtomtar redan nu och annat typ tidningar, julrelaterade så klart, så kan jag njuta längre utan stress. God Jul till er alla.

2009-11-08 @ 18:17:47
Postat av: Jenny

Min dröm är också NY juletid.

Vi har också kikat på julmarknader, ev köpenhamn, och tyskland, de hade bussresor ner och det såg urmysigt ut.

Jag har samma regler som dig, jag dricker INGEN julmust förrän det är julafton. Den första advent då bakar vi och äter lussebullar med varm choklad och grädde.

Nu kommer det bli annorlunda i jul då vi ska på julbord på ett regemente, men mina julkänslor har redan satt igång =)

2009-11-08 @ 20:46:09
Postat av: Jessica

Julmarknad på Liseberg är mysigt, fast nu är det några år sen jag var där, men tanken är att vi ska dit i år.



Haha, några julregeler har jag nog inte, så pepparkakorna och musten är provsmakad =)



Ha en bra måndag!

2009-11-09 @ 08:39:28
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: I Nadjas kök

För några år sedan var jag på Lisebergs julmarknad. Det var mycket trevligt och de hade fina saker där. Tror säkert att det är lika trevligt nu också. Det riktigt kliar i fingrarna att börja baka "jul", att få känna dofterna och smakerna... längtar så!

2009-11-09 @ 09:43:36
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Anna

Låter mysigt att åka till Liseberg, vi har också funderat på det men vet inte än. Vad gäller boende så om jag ska vara "etisk"(tillhör samma kedja som hotellet jag jobbar på) så får jag ju säga att det finns ett hotell som heter Hotell Lorensberg (www.hotel-lorensberg.se), har inte varit där själv tyvärr. Hotell jag varit på i Gbg är Rica City Hotell(http://www.rica.se/hotelgoteborg) som är mysigt, lite mindre, ligger nära järnvägsstationen o har bra frukost. Det var iofs. 5 år sen vi va där men vi trivdes bra o de har bra priser. Sen har vi också bott på Scandic Europa (http://www.scandichotels.se/Hotels/Countries/Sverige/Goteborg/Hotels/Scandic-Europa/) o det är ett typisk Scandic, bodde där för att det är centralt, bra priser o de har ju alltid stor frukost på Scandic. Hoppas det kan hjälpa lite, i allafall förslag ju... :-) Ha en bra vecka! Kram Anna

2009-11-09 @ 09:43:36
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Anna

Låter mysigt att åka till Liseberg, vi har också funderat på det men vet inte än. Vad gäller boende så om jag ska vara "etisk"(tillhör samma kedja som hotellet jag jobbar på) så får jag ju säga att det finns ett hotell som heter Hotell Lorensberg (www.hotel-lorensberg.se), har inte varit där själv tyvärr. Hotell jag varit på i Gbg är Rica City Hotell(http://www.rica.se/hotelgoteborg) som är mysigt, lite mindre, ligger nära järnvägsstationen o har bra frukost. Det var iofs. 5 år sen vi va där men vi trivdes bra o de har bra priser. Sen har vi också bott på Scandic Europa (http://www.scandichotels.se/Hotels/Countries/Sverige/Goteborg/Hotels/Scandic-Europa/) o det är ett typisk Scandic, bodde där för att det är centralt, bra priser o de har ju alltid stor frukost på Scandic. Hoppas det kan hjälpa lite, i allafall förslag ju... :-) Ha en bra vecka! Kram Anna

2009-11-09 @ 09:44:17
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Malin ( göteborgs tös)

Hola!

Lisebergs är kalas mysigt. Om ni bor inne i centrala stan kan ni ta paddan båten till Liseberg. Nu vet jag ju inte riktgt er budget. Precis jämte Liseberg har ni hotell Gothia. Högst upp i ett av tornen finns restaurangen Heaven 23. Där de serverar enorma räk smörgåsar. Helt fantastiska. Om ni bor nån annanstans kan ni självklart åka upp dit för att äta. I vasastan finns hotell Vasa. Lipton Hotell. I mölndal har ni scandic - därifrån tar ni enkelt 4:ans vagn till Liseberg.

Sedan finns det självklart hotell utanför stan som är mer prisvärda etc. I närheten av Liseberg har ni även Opalen. Det finns som sagt var gott om hotell. Tror att det är plånboken som får avgöra vart man hamnar. Det är enkelt att ta sig m spårvagn / buss om ni väljer att bo en bit fr Liseberg. Det är bara att höra av sig om ni vill ha tips på mer boende, smarriga restauranger mm. tack för en mysig blogg! kraM mALIN

2009-11-09 @ 18:36:01
Postat av: Christina

Inga regler här. Jag börjar gärna med julen lite tidigare så att man får njuta längre! Har redan druckit julmust. :-)

En hel del av julklapparna är inköpta och även inslagna. Jag vill inte stressa med det i december utan försöker fixa det nu i lugn och ro. Så jag har smygstartat lite...

2009-11-10 @ 16:25:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS