') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

BOUNTYBOLLAR!


Idag är jag hemma med en dunderförkyld och hostig liten Mollie. Det går verkligen inte många dagar emellan sjukdomarna nu tycker jag. Men det sägs ju att dom tre första åren är värst och jag får väl trösta mig med att hon förhoppningsvis kommer få ett jättebra immunförsvar tillslut!


Häromdagen gjorde jag lite godisar härhemma. Receptet har jag hittat hos ANNA.
Verkligen goda! Men en sak ska jag göra annorlunda nästa gång, och det är att ha riktig mjölkchoklad istället för blockchoklad som jag hade nu.
Alltså det var gott det med, men det blir nog ÄNNU bättre med tex Marabou mjölkchoklad. Mmmmm :P
Dessa godisarna kommer passa perfekt på "Gottebordet" till Jul.














Det här behöver du till ca 50 st:




50 g smör
½ dl ljus sirap
½ dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 påse kokosflingor (200g)


Till garnering:

200 g mjölkchoklad eller ljus blockchoklad
lite olja eller kokosfett
(jag hade ca 1½ msk olja)






Gör så här:



1. Blanda smör, sirap, florsocker och vispgrädde i en kastrull.
Låt koka tills blandningen tjocknar och får en lite segare konsistens.
Detta tar ca 5 min.
Du ser när smeten har ändrat karaktär.


2. Ta bort kastrullen från plattan och rör ner kokosflingorna.
Låt smeten svalna och forma sedan till bollar.
Om du blöter händerna mellan varven så går det lättare att rulla.
Låt bollarna stå kallt minst ett par timmar men helst över natten.



3. Smält chokladen i vattenbad. Tillsätt lite neutral olja eller kokosfett.
Detta gör att chokladen inte blir så tjock och det går lättare att doppa bollarna.
Täck bollarna med choklad med hjälp av tandpetare eller en gaffel.
Låt stelna på ett bakplåtspapper.
Förvaras kallt!











Ingredienserna........











Koka ihop smör, sirap, florsocker och grädde i ca 5 min......














Rör ner kokosflingorna. Låt smeten svalna.














Forma sedan till bollar, det blir lättast om du blöter händerna!
Låt bollarna stå kallt, gärna över natten.










Det går lättast att doppa bollarna med hjälp av en gaffel eller tandpetare....










Så goda godisar!!










Tänk så blödig och snäll man blir när man har sjukt barn hemma....
Isglass till frukost......? Ja, men det är väl klart att sjuklingen ska ha det!!  ;)










Glass ÄR bra mot förkylning....eller hur mamma??!



Kommentarer
Postat av: Allice

Går det att lägga in en beställning på godiset??? Minns att ja gilla Bounty när jag var yngre.

2009-11-11 @ 15:44:35
Postat av: Jessica

Dom har jag gjort och håller med, jättegoda!



Hehe, klart glass är bra mot förkylning.



Ha det bra!

2009-11-11 @ 16:17:28
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Karin/Rosa maränger

Bounty är så himla gott. Kul recept, måste prova nån gång.

2009-11-11 @ 18:40:51
URL: http://rosamaranger.blogg.se/
Postat av: Helena S

Vilket gott recept! Jag ÄLSKAR Bounty!!

2009-11-11 @ 20:52:58
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Anna/Frostrosor

Åh, vad roligt att du har gjort dessa! Ja, och riktig choklad ska det vara! Till jul funderar jag på att doppa ena halvan av satsen i mjölkchoklad och den andra i mörk choklad. Själv kan jag inte bjuda på något gottigt alls sedan vår kamera gått sönder. Men nu har vi beställt en ny som är på plats närsom. Då ska det matbloggas igen :-)

2009-11-11 @ 22:37:54
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Anna

Mmm låter jättegott, o perfekt till gottebordet!!! Klart hon ska ha glass när hon är sjuk, inge snack om den saken ;-)

2009-11-12 @ 09:25:41
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Mirva ♥

Vilket recept! Det där måste jag testa omgående ;-)



KRAMIS KRAMIS!

2009-11-12 @ 13:41:51
URL: http://modellmini.blogspot.com
Postat av: I Nadjas kök

O dessa ska jag absolut göra! Jag tror att jag har ett sånt här recept i gömmorna. Det ser fantastisk goda ut. Tack för tipset att det ska vara riktigt choklad, ska tänka på det.



Nadja



PS! Ha en trevlig helg och hoppas ni mår bättre där hemma

2009-11-13 @ 07:42:38
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Ida

Hej!

Gjorde Bountybollarna igår med ditt recept! Dem blev supergoda!

Stort + till att du lagt upp bilder och har tydliga anvisningar, speciellt då barn var med och skulle baka.

För enkelhetens skull så doppade vi bara halva bollarna i choklad. Men det fungerar det också!

Tack!

2009-12-04 @ 14:56:19
URL: http://idab.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS