') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

JÄTTEGOD FISKGRYTA MED HELGSMAK!!


Våfflorna jag gjorde på våffeldagen blev jättegoda! nästa gång måste jag nog dock dubbla satsen för den räckte inte riktigt.....Hann tyvärr inte ta några bilder då det blev stressigt med att både grädda våfflor.servera våfflor och äta själv mellan varven... ;D
Bjuder istället på ett recept från förra helgen.
Den här rätten var det faktiskt min sambo som lagade.
Receptet kommer från min kokbokssamling.
Detta passar kanske inte dom allra minsta eftersom vinsmaken är ganska framträdande.
Men vi gillade det skarpt.
Så under order från mig att dokumentera hela rätten så gjorde Peter en mycket lyckad måltid.

Vi hade enbart vitlöksbröd till men om man vill så kan man ju ha potatis också.
Ett riktigt festligt recept att bjuda på kommer här :





Helgtips!!


Det här behöver du:

2-3 pers

400 g torskfilé
1 tsk salt
2 scharlottenlökar eller 1 liten gul lök
1 knippe persilja
rivet skal av ½ citron
½ röd paprika
4 msk smör
2 dl torrt vitt vin
2 dl vipgrädde
svartpeppar






Allt du behöver!



Så här gör du:


Skär torskfiléerna i bitar.Salta och låt dom ligga en stund.
Finhacka lök och persilja,riv citronskalet och tärna paprikan smått.

Smält 1 msk av smöret  i en kastrull och fräs löken genomskinlig.
Peppra och tillsätt vinet.
Koka fisken sakta i vinet  under lock tills den är knappt genomkokt, ca 5 min.

Lägg upp fisken med hålslev  på tallrikar eller en stor serveringsskål.

Tillsätt grädde i grytan, vispa ner resterande smör och tillsätt paprika,citronskal och persilja.
Värm under vispning och fördela sedan buljongen över fisken.


Servera med ett gott vitlöksbröd till som man kan suga upp den goda såsen med. ;D







Först lägger man den färdiga fisken på tallrik....





...och under tiden gör man färdigt den goda buljongen som sen hälls på fisken.


JÄTTEGOTT!!






En suddig bild från våffeldagen blev det....Mollie tyckte nog grädden var godast!



Ha en trevlig Fredagskväll!!



Kommentarer
Postat av: Christel

Mmmm.Det låter gott med fiskgrytan.Den ska jag prova,får in förskaffa lite vitt in juuu..

2009-03-27 @ 17:54:43
Postat av: Allice

Ja huvet under armen glömde jag buljongtärningen. Det är ju kycklingen jag menar inte fisken. Hittade bara santa maria sambal, så tog i lite med den. Patrick tyckte smaken var tam, han e nog som dig. Hanna tyckte det var gott, men bort med grönsakerna. Hon får nog flytta hem till er o matträna. Jag gillade det!!!!!!

2009-03-27 @ 18:32:18
URL: http://alliceinwonderland.webblogg.se/
Postat av: Alexandra

Fy, inte äta torsk ;)

Ett tips är Hoki filé, smakar precis som torsk men är inte urfiskat som torsken.



2009-03-27 @ 22:24:48
Postat av: Jenny

Härligt så gott det ser ut, den ska jag prova har införskaffat mig lite nya viner =)



Din tur att bjuda kanske ;)

2009-03-27 @ 22:31:49
URL: http://beingfamous.blogg.se/
Postat av: caroline

nu har jag kollat igenom din blogg lite... och jag har inte hittat ett recept som jag inte vill testa, jag har lust att göra allihopa! jag är så glad att jag hittade hit, och här tänker jag stanna :)

2009-03-28 @ 17:04:39
URL: http://carolinejagbrant.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej. Måste bara skriva att Mollie är lik Peter..

2009-03-29 @ 20:44:35
Postat av: Bella

Hej Åsa och god fortsättning på 2011! Jag lovade ju att jag skulle höra av mig med kommentar och betyg när jag testat något av dina recept. Jag håller på att skriva in alla jag vill testa i en trevlig liten bok - älskar nämligen handskrivna recept. Idag, på nyårsdagen, testade vi denna läckra fiskgryta och alla tre (jag, mor och bror) gav den en kraftfull femma i betyg. Lättgjord, mycket sås att suga upp med brödet (vi hade kokt potatis till också) och fantastiskt god. Vi drack även vin till, samma som vi hade i grytan. Så tack för den, fiskrätter som passar mig är lätt räknade och det här blir absolut en fast rätt på vår repertoar!!!



Bella

2011-01-01 @ 19:24:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS