') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

KALKONBURGARE OCH LJUMMEN PASTASALLAD MED BACON OCH SMULAD FETAOST!


Ja nu är vi hemma från vår lilla tripp till Österlen!
Har varit hur mysigt som helst och det finns otroligt mycket att se och besöka i krokarna där vi bodde.
Men hur trevligt vi än har haft det är det ändå skönt att komma hem... :D.
Nu kan jag laga mer mat och blogga igen!


En "ny" maträtt åt vi igår efter att vi packat upp.
På hemvägen hade vi nämligen stannat till på Ingelsta Kalkon och köpt med oss lite godsaker.
Det stället är helt underbart tycker jag... dom har så fräscha ,goda och "roliga" saker i matväg.
Jag fastnade för något jag inte provat förut,nämligen en "lyxburgare" som gjorts på köttet från vingarna och sedan kryddats.
Såg så gott ut och det var inget mot vad det verkligen var!! :P
Kommer absolut inhandlas fler ggr!!!
Till detta blev det en ljummen pastasallad och en enkel sås gjord på creme fraiche,vitlök.
italiensk salladskrydda och svartpeppar.
Riktigt mumsigt var det!!










Det här hade jag:


2 st "lyxburgare" från Ingelsta kalkon






Till Pastasalladen:

Ca 4 pers:



400 g torkad pasta av någon variant (jag hade jättesnäckor)
Ca 200g frysta haricots vertes
1 gul lök
1 pkt bacon
2 tomater
200 g fetaost i hel bit
Salt, svartpeppar
Svarta oliver





Gör så här:




Koka pastan enligt anvisningarna på paketet.
Låt rinna av och svalna.
Häll under tiden lite olja i en stekpanna och häll i haricots verts.
Strimla baconet och skär löken i tunna klyftor.
Tillsätt det i stekpannnan.
Låt det fräsa på ganska hög värme tills baconet och bönorna fått färg, det kan ta en stund.
Salta och peppra.
Skär tomaterna i grova bitar och vänd ner dom i bönblandningen.
Dom ska bara precis bli varma.Ta stekpannan från plattan.

Häll pastan i en stor serveringsskål.
Vänd ner den varma grönsaks och baconblandningen.
Smula över fetaosten och strössla på några svarta oliver.


Servera genast!









Dom supergoda kalkonburgarna tillagades i grilljärnet.......














Att använda en "bra" pasta är viktigt tycker jag.
Det är verkligen skillnad på olika märken!








Haricots vertes,bacon,lök och tomater.
Färdigt att vändas ner i pastan.....











.....smula sedan över lite fetaost......










......och strö över lite svarta oliver.Avsluta med några varv på pepparkvarnen.
 Ät sedan med en gång!!











Smaklig måltid!!!









Här kommer lite bilder på vad vi hittat på den senaste veckan:








Vi var på Ystad Djurpark där dom hade en bra blandning på olika djur.
Vi började hos grisarna.....









....såg några supergulliga åsneungar.....











....och sedan även kameler som Mollie ville in och hälsa på hos!!










Vi gjorde också ett besök på Glimmingehus.
Blir lika imponerad av denna historiska byggnad varje gång jag är här!!










Ångtåget på Österlen var vi också och tittade på.
Hann dock inte med att åka det.....
När man stod där på perrongen och såg det åka iväg kändes det som att man
förflyttades MÅNGA år bakåt i tiden.....









Mollie har även kommit underfund med att man kan flytta stolar och klättra
upp på dom.
Då kommer man åt det man vill ha!!
Hon älskar cheeseballs..... :)






Ja det var lite vad vi har hittat på....hoppas ni har haft en bra vecka!


Hej så länge! :D























Kommentarer
Postat av: I Nadjas kök

Men jösses, din dotter är ju bara för söt!

2009-07-26 @ 22:54:56
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Jenny

Hej.

Det har jag kollat upp och det går inte, bara till Wordpress bloggar.



2009-07-27 @ 09:36:55
URL: http://beingfamous.blogg.se/
Postat av: Jessica

Kalkon tycker jag är gott, men jag har nog aldrig tillagat det själv hemma, har ju en kalkongård några mil härifrån och borde nog göra ett besök om jag har vägarna förbi.



Pastasalladen ser riktigt läcker ut.



Hoppas du får en bra dag!

2009-07-27 @ 11:42:41
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Rosamunda

Har precis hittat din blogg via länk från nån annan blogg. Och vilken lycka med alla recept så man får lite ny inspiration i matlagningen. Snygg layout och lättläst, superfin.

2009-07-27 @ 14:58:11
Postat av: Åsa/En Sida Med Mat

Hej Rosamunda!



Vad kul att du hittat hit!!

Du är hjärtligt välkommen!

Skoj om jag kan ge dig ny inspiration.

Ge gärna både ris och ros om du testar något.



Hoppas du återkommer.

Ha en bra dag!

Mvh Åsa. :D

2009-07-27 @ 16:09:37
URL: http://www.ensidamedmat.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS