') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

CARBONARAGRATÄNG PÅ SVENSKT VIS = 10 POÄNG!


Vilken härlig helg vi har haft!
Igår var vi på vår andra julmarknad och den var så mysig! Hittade något riktigt gott som jag kommer visa imorgon.

Denna riktigt goda gratängen blev det till middag nu i veckan.
Och utan att skryta så var det en av dom godaste rätterna jag tillagat!!
Den föll även Peter i smaken och han gav den full pott, 10 poäng! Yeeeay.......

Jag måste tillägga att jag VET att en "ÄKTA" Carbonara inte innehåller dessa ingredienserna, det är därför jag lagt till "på svenskt vis". ;)












Det här behöver du till 4-6 pers



ca 400g okokt Tagliatelle, gärna blandat gul och grön

3 pkt bacon strimlade
ca 8 färska champinjoner skivade
1 stor gul lök hackad
5-6 dl grädde valfri sort
½ buljongtärning svamp ( helst denna, men det går med annan sort också)
2-3 dl riven lagrad ost, jag hade Allerums PrästJulost
Svartpeppar
Ströbröd till gratinering








Gör så här:





1. Fräs baconet i en het stekpanna tills dom fått bra färg, men inte knapriga.
Häll av i ett durkslag så att allt överflödigt fett försvinner.
Diska ur stekpannan. Koka pastan.


2. Fräs lök och champinjoner i lite matfett. Löken ska bli "glansig".
Tillsätt baconet och peppra.


3. Häll på grädden och smula i svmpbuljongtärningen.
Låt koka upp. Lägg i den rivna osten och rör om tills allt har smält.


4. Häll den kokta pastan i en form och slå såsen över.
Blanda allt ordentligt.
Strö över ströbröd och grädda i ugnen 200º i 10-15 min.



Servera med en god sallad och lite Crema di balsamico.

Så underbart gott!! :P









Tyvärr så tog batteriet i kameran slut precis när jag påbörjade matlagningen, så det blev inte så många bilder....









Bacon, lök, champinjoner är bara så gott tillsammans!












Det färdiga resultatet!








Lite bak har vi hunnit med härhemma också dom senaste dagarna.
I år blev det premiär för pepparkaksbak med Mollie.....
Man kan väl säga att jag bakade och hon åt....... deg!
Det här blev mitt bidrag:











En Pepparkaks Cupcake.......







Skulle vara jättekul att göra ett pepparkakshus, men jag vet inte om jag har tålamod till det!
Funderar på att köpa detta kramgoa istället:









Räcker mer en Jul......! ;)
 


Urgulligt pepparkashus i tyg från BOMBADILL.














Kommentarer
Postat av: Jenny

Åh, jag älskar din carbonara !

Du och jag är lika glada i gratänger, härligt.

Du förresten, mitt fina bord har gått sönder =(

Benet trillade av =(



Dammsugare, Köksbord och trådlösa telefoner trivs inte här tydligen =)

Haha.



Ellen ska gå Lucia i kyrkan, vill ni kanske komma och titta?

Jag ringer er ngn dag.

Kram Kram

2009-12-07 @ 02:20:30
Postat av: Jessica

Låter alldeles lysande gott, älskar ju Carbonara. Efter dina lovord kommer jag ju bli tvungen att testa detta.



Kom förresten på att du undrat vart vi skulle gå tårtkursen och det ska vi göra på Tårtdecor i Kungälv.



Ha en bra dag!

2009-12-07 @ 09:01:36
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Therese

Är ju så gott med gratäng..

Önskar jag kunde få göra denna variant i kväll när jag kommer hem istället för dom obligatoriska stuvade makaroner och korv, men men då blir man väl hängd vissa saker får man inte ändra på enligt mina tonåringar.

vi få se om jag törs pröva.

Ha en bra dag

Postat av: Kalasgott

Älskar din pepparkakscupcake!! Så söt!

2009-12-07 @ 23:17:22
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Karin/Rosa maränger

Våra barn (och vi vuxna också) älskar carbonara. Detta ska jag prova nån dag. Tack för tipset.

2009-12-08 @ 21:05:22
URL: http://rosamaranger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS