') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

TOMATBRÖD MED OLIVER!


Det här var ett experiment som föll väl ut!!
Har sett bröd med tomater i men hittade naturligtvis inget recept nu när jag ville testa.....
Så jag provade mig fram.
Jag fortsätter mitt brödbakande för fulla muggar och vill ju gärna variera smakerna lite.
Detta blev som sagt riktigt bra.
Ett perfekt bröd till buffén eller en värmande soppa!

Om man absolut inte gillar oliver är det bara att utesluta eller ersätta med soltorkade tomater, valnötter eller vad man nu vill....














Det här behöver du till en plåt 25×35 cm:






1 pkt jäst
2½ dl mjölk
3 dl finkrossade tomater
½ dl ljus sirap
2-3 tsk salt
1 brk créme fraiche
3 dl dinkelmjöl
3 dl grahamsmjöl
8-9 dl vetemjöl


Gröna oliver med pimento
Solrosfrö
Flingsalt
Vatten till pensling







Så här gör du:



♦ Värm mjölken så att den blir lite varmare än 37º.
Tillsätt de krossade tomaterna i mjölken.



♦Smula ner jästen i en rymlig degbunke.
Häll tomat och mjölkblandningen över och rör runt så att jästen löser sig.


♦Rör ner sirap, salt, och créme fraiche och blanda väl.
Tillsätt grahams och dinkelmjölet.
Arbeta kraftigt, gärna med degkrokar eller maskin.



♦Tillsätt vetemjölet lite i taget. Det gör inget om degen är aningen "kladdig".


♦Låt jäsa i 40-50 min.




♦Stjälp ut degen i en smord eller oljad långpanna 25×35 cm.
Platta ut degen med mjölade händer.
Täck över med bakduk och låt jäsa ännu en gång i 30 min.
Sätt ugnen på 200º.




♦Tryck ner så många oliver som du önskar.
Pensla brödet med vatten och strö över solrosfrö och flingsalt.
Grädda i mitten av ugnen i ca 15-20 min.



Skär eller bryt i bitar...


Supergott!!! :P










Degen blir härligt röd av tomaterna.........
Den får gärna vara lite "kladdig".











Oliver, solrosfrö, och flingsalt ger brödet extra smak.......












Ett bröd som passar mycket bra till en god soppa, eller varför inte till buffén...?







Hoppas det smakar!!















Kommentarer
Postat av: Jessica

Brödet låter jättegott och låter intressant med creme fraiche i. Härlig färg har dom med, toppen!



Ha en bra dag!

2009-08-26 @ 15:23:08
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Anonym

Svar på ÖH!: Jag känner mig så, blaha typ, fast lite bättre nu, hoppas det håller i sig bara.

2009-08-26 @ 23:32:07
Postat av: Helena Ljunggren

Så gott. Oliver är en höjdare, salt och gott! Jättefint bröd!



www.helenaljunggren.com

2009-08-27 @ 08:36:53
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Sandra drömkaka

Det är så roligt då ens experiment blir supergoda :) ! För gott såg det verkligen ut :)

2009-08-29 @ 18:07:58
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS