') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

FALUKORVSGRATÄNG!


Häromveckan fick jag ett tips på denna gratängen av Birgitta som hade lagat denna.
Alla nya recept på falukorv välkomnas verkligen!
Så jag skred till verket och lagade detta till middag och det var mycket gott!
Både sambon och Mollie gav det högsta "falukorvsbetyg".
Lite annorlunda med den balsamstekta löken och champinjonerna, men det passade jättebra ihop med korven.
Vi åt pasta till men det passar säkert lika bra med ris eller potatismos.
Det här kommer vi göra flera gånger.
Tack Birgitta för ett jättebra recept! (Jag ändrade dock lite på mängderna när jag gjorde det;D )





Riktigt god vardagsmat!!


Det här behöver du:

500 g falukorv
1 gul lök
1 bit purjolök
1 brk hela champinjoner
socker
balsamvinäger
2 dl creme fraiche
5 dl minimat (eller annan grädde)
2,5 dl chilisås
1 hönsbuljongtärning
salt,peppar,paprikapulver
riven ost till gratinering

Gör så här:

Strimla falukorven och stek i lite smör.
Lägg över i en ugnsfast form.
Finhacka lök och purjolök och häll av svampen.
Fräs allt i lite fett, strö över lite socker och häll på en skvätt balsamvinäger.
Rör om låt fräsa gyllene ca 5 min .Koka upp grädde,creme fraiche,chilisås och buljong.
Smaka av med kryddorna och häll över korven.Strö på svampfräset och avsluta med osten.
Gratinera 20-30 min i 225º.





Strimla korven och stek i lite smör....






...fräs champinjonerna och löken o karamellisera dom med socker och balsamvinäger...







........nu skall bara osten på och sen in i ugnen 20-30 min i 225°







.....färdiggräddad!!


Smaklig måltid!!



Kommentarer
Postat av: Birgitta Regander

Oh vad kul att ni gillade den, blev så nervös när du skrev du skulle prova den hehe!! Ja, jag ändrar ofta också mängd och innehåll. Men tyckte den var en kul variant på en falukorv:)

Trevlig tisdag och glad påsk!

KRAMAR

Birgitta

Ska baka din goda hallonpaj med cocostoppingen nu i påsk!!!

2009-04-07 @ 17:24:16
URL: http://www.birran6.com
Postat av: Jenny

En bra ersättare för stroganoff kan jag tänka mig =)

Ska jag prova faktiskt.

Jag kollade upp det med datorn vi pratade om och du hade rätt, det fanns inget på den. Men den rosa är extra billig nu såg jag =)

Kram Kram



2009-04-07 @ 18:50:56
URL: http://beingfamous.blogg.se/
Postat av: Allice

Det här kan nog bli en "Larssonrätt". Kim gillar ju oxå falukorv. Ses imorrn.

2009-04-07 @ 19:05:37
Postat av: Kryddburken

Ja, sannerligen! Falukorvsrecept kan man aldrig få för mycket utav! Ser gott ut!

2009-04-07 @ 19:10:17
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Jessica

Falukorv kan ju ibland vara lite svårt att variera, så nya recept med falukorv är alltid välkomna. Ser riktigt gott ut!

2009-04-08 @ 11:32:22
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: I Nadjas kök

Ser supergott ut. Falukorv är tacksam mat som man kan variera i oändlighet.



Ha en bra dag,

Nadja

2009-04-08 @ 13:58:28
URL: http://nadjasculiness.wordpress.com
Postat av: Daniel

Jag måste säga Falukorv är så svenskt så lätt men så himla gott. Fina kakor inlägget innan också. Ha en trevlig påsk mvh Daniel

2009-04-08 @ 19:08:42
URL: http://toproos.blogspot.com
Postat av: Starmama

Hej Åsa!



Måste testas! Gillar ju all din mat! KRAM!



PS. Nästa vecka ska äldsta sonen ha sitt 5-års barnkalas och jag måste alltså baka en tårta. Inte lätt som en plätt eftersom jag inte har gjort en gräddtårta på flera år (hihi). Jag har tänkt baka sockerkaksbottnar men vad ska jag ha emellan bottnarna? Kom gärna med förslag, DU ÄR JU BÄST!



Kram Starmama

2009-04-08 @ 19:45:57
URL: http://starmamasblogg.blogg.se/
Postat av: Birgitta Regander

Hej igen:)



Jag testade din hallonkaka med cocstäcke idag! Fast jag tog jordgubbar och mandelmassa, had det hemma. Iaf vilken lättbakad och fin kaka. Ser riktigt lyxig ut och mkt gooood!!! Tack för receptet, ska prova med hallon och cocosmassan nästa gång.

Jag hittade ett recept på underbara Mandelgömmor som jag bakade idag, kolla gärna på bloggen. De tror jag du hade gillat!!!

KRAM

Birran i Hörby

2009-04-08 @ 19:54:24
URL: http://www.birran6.com
Postat av: Allice

Ett hastverk blev gratängen. Hanna:grönsaker blää

Patrick:gott, men ta bort svampen. Jag ger upp, men jag gillade den. Tyvärr blev det för mycket ost o för liten form=översvämning. Glad Påsk

2009-04-10 @ 16:40:54
Postat av: Jess

Slank in på din sida av en slump och kommer idag att testa denna spännande korvrätt...

2011-10-11 @ 13:31:17
Postat av: Saga

Fin blogg du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

Svar: Hej Saga!Nej jag har inte gjort designen själv, det har en vän till mig gjort. Om du är intresserad så kan jag förmedla kontakten till dig!

Mvh Åsa



Åsa/En Sida Med Mat

2012-09-12 @ 11:24:07
URL: http://allaprivatlan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS