') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

LJUVLIGT GODA SAFFRANSSNITTAR MED CHOKLAD!!


Här kommer ett recept på en kaka som jag gjorde innan jul, och det kanske verkar konstigt att jag lägger ut den nu. Men jag tycker att det är synd att man nästan bara använder saffran till jul.
Ok att man inte står och bakar lussebullar mitt i sommaren, men dessa tycker jag absolut att man kan bjuda på året om!
Jag tänker i alla fall snart baka en sats till av dessa löjligt goda kakorna!







Det här behöver du till ca 20-25 st:



2 msk vispgrädde
1 pkt saffran (0,5g)
3 msk socker
100 g rumsvarmt smör
3 dl vetemjöl



Ljus blockchoklad till garnering





Gör så här:




1. Värm vispgrädden tillsammans med saffranet, låt det bli helt svalt.

2. Rör socker och smör mjukt, blanda i mjöl och den avsvalnade grädden.

3. Arbeta samman till en deg och forma till två längder.

4. Tryck ut längderna med hjälp av fingrarna.

5. Grädda i 175 grader i 12-15 minuter.

6. Smält chokladen i vattenbad och ringla den över längderna när de
fortfarande är varma. Låt svalna och skär sedan längderna på snedden.





Möra, mjuka , saftiga och ljuvligt goda!!!!!






Vi syns! /Åsa.







Kommentarer
Postat av: Anna/Frostrosor

Mums vad gott! Bra att du lägger upp receptet! Måste bara fråga. Ska det inte vara bakpulver eller liknande i detta recept?

2012-01-08 @ 20:00:30
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Åsa

Anna: nej, det ska inte vara bakpulver i dessa.

Dom blir lite mjukare och saftigare än andra mördegskakor. Du måste testa! :D

2012-01-08 @ 20:42:54
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Jennys Matblogg



Det är så gott med saffran, både i mat och kakor.

Dessa måste jag pröva snart.



Fortsatt fin vecka!! :)



2012-01-09 @ 12:34:30
URL: http://minbebis.com/blogg/jennysmatblogg/
Postat av: sofie mumsfillibaba

Visst kan man äta saffranskakor året runt. Nästan godare och mer oväntat! Gjorde en vit chokladkladdkaka med saffran förra julen som jag aldrig hann med denna julen. Funderar på att göra den någon dag. Mycket god! Man har ju saffran i fisksoppa året runt!

2012-01-10 @ 09:35:05
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS