') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

KÖTTFÄRSLIMPA + BRUNKÅL = JÄTTEGOTT!!!


Idag får ni ett recept som jag blivit inspirerad av på jobbet. Själv skulle jag nog aldrig kommit på tanken att blanda ner brunkål i färsen. Men så gott är det!!!! Den enda som inte var övertygad var lilla Mollie som lite försiktigt påpekade att jag skulle komma till hennes dagis och lära mig laga riktig köttfärslimpa...ha,ha!! :D 
Den här rätten är perfekt att laga nu när dom flesta affärerna dessutom säljer ut brunkålen billigt. Jag betalade 5 kr för min!

Med kokt potatis och en god gräddig brunsås till så är denna rätten svårslagen!!
I looooove husmanskost!




Det här behöver du till ca 6 port:



800 g blandfärs
1 rulle brunkål, 500 g
2 ägg
salt
vitpeppar






Så här gör du:


1. Blanda köttfärsen med brunkålen och äggen. Smaksätt med salt och peppar.


2. Smörj en avlång form med lite smör eller olja och fördela färsblandningen däri.


3. Grädda i ugnen i 175º i ca 35-45 min eller tills innertemperaturen visar ca 75º.



Servera med potatis, sås och lingonsylt!







Mollie ville så gärna att jag skulle ta en bild på henne och maten!




Jag tror att jag och Peter har någon typ av "kameraförbannelse" över oss......
När vi köpte vår allra första digitalkamera för snart 5 år sedan ( ja, vi var sena med det...  ) så hade vi den i ca 2 månader sen försvann den bara spårlöst!! Vi har letat ÖVERALLT och det enda vi kan tänka oss är att vi har lagt den på biltaket och sen kört iväg. Så då införskaffades en ny. Den motsvarade inte alls våra förväntningar så efter ett halvår köpte vi en av samma märke som vår första (Canon Ixus). Den var vi jättenöjda med fram tills det blev ett tekniskt fel på den och då hade garantin precis gått ut och det sulle bli dyrt att laga. En ny kamera köptes IGEN och den här gången tecknade jag en extra försäkring som skulle täcka allt i två år. Allt frid och fröjd fram tills häromdagen när kameran går sönder och det är precis samma tekniska fel som på vår förra. Fram med kvittot och kollar när vi köpt den och upptäcker att vi har ett halvår kvar innan försäkringen går ut. Men säg den glädje som varar, vi köpte ju kameran på ON OFF och dom kursade ju i somras!! Så nu står vi där igen!!

Och jag vet ärligt talat inte om man vågar köpa en Canon Ixus igen nu när 2 har fått exakt samma fel??!!

Så jag hoppas att ni ursäktar om det blir lite dålig kvalité på bilderna fram tills vi köpt en ny, Jag får nämligen fota med mobilen fram till dess. :(





Kommentarer
Postat av: Anna

Jag har haft min Ixus sen 2007 och den har inte krånglat en enda gång :) Kanske är det jag som haft tur då :p

2012-02-13 @ 17:41:45
URL: http://tingeling0.blogspot.com
Postat av: Tok_Mia

Här finns en sammanställning över vad man kan göra om man drabbats av OnOffs konkurs http://nyhetsrum.pricerunner.se/onoff-i-konkurs-vad-hander-med-garanti-presentkort-och-avbetalningar/

2012-02-13 @ 18:19:29
Postat av: Anna

Men va trist! Jag tror att man ska kunna kontakta kameraföretaget i såfall för man ska kunna få lämna tillbaks på garantin även fast företaget gått i konkurs. Mattias fick hjälp med vår skrivare vi köpt på OnOff på det sätter, men han har glömt hur han gjorde tyvärr :-S Lycka till! kram Anna

2012-02-13 @ 18:23:15
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: BebisRosa

Trist me alla problem me elektroniken ni haft. Handlade en mobil på on off å lämnade in den på siba utan problem :))

2012-02-13 @ 18:36:43
URL: http://bebisrosa.wordpress.com
Postat av: Zenita

Det är många företag som gjort reklam att de övertar alla reklamationer efter On-Off. Bara de säljer märket så ska det inte vara något problem.

Fin blogg du har=) Jag har följt den ganska länge nu men aldrig kommenterat.

2012-02-14 @ 11:32:56
Postat av: malin

Hej! Hittade hit av en slump och blev så inspirerad av din fina blogg! Hittade massor av idéer till nästa veckas matlista.. Tack för att du delar med dej!!!

2012-02-17 @ 14:15:09
Postat av: Jasmin

Hej där! Jag minns att första gången jag hittade till den här bloggen så var det när jag skulle laga den superläckra tacopajen. Och ända sen dess har jag klickat mig tillbaka hit då och då. :) Måste bara säga, otroligt bra blogg, massor med inspiration och bra, lättlagad mat! Tack för det!

2012-02-17 @ 15:28:48
Postat av: Anonym

Hej!

Vill bara säga att jag älskar din blogg. Du gör väldigt god men ändå simpel mat. Gillar det verkligen. Har provat massa av dina recept och de har blivit jättepoppis.

Har ett tips på en kul förrätt "snitt" som du kanske kan prova. Du delar ju med dig av så mycket recept , vore kul att dela med mig av en busenkel och supergod förrätt till dig.

SNitten består av: Chorizo salami (sån som finns vid parmaskinkan). Chevreost, daddlar. Rulla in en halvdaddel (kärnan borttagen) och en liten skiva chevre i en bit salami och nyp fast med en tandpetare. In i ugnen ca 10 min. Och voila :D en super god förrätts snitt.

Testa den gärna!

Hoppas du gillar den

Kram

2012-02-25 @ 19:00:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS