') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MACARONS.........ÄLSKADE OCH FRUKTADE!


Hej på er alla trogna läsare! Jag måste än en gång säga hur glad jag är över att ni kikar in här trots att jag varit så frånvarande!
Det har hänt massor här på sista tiden och jag ska försöka uppdatera er så smått! Vår dator har fått virus för tredje gången och nu ser det ganska hopplöst ut för den. En ny är beställd och tills dess bloggar jag från min lilla rosa laptop. :D
Idag ska det handla om Macarons, dessa trendiga franska mandelmarängkakor. Jag bakade dom första gången i våras efter att slutligen tagit mod till mig. Jag var faktiskt smått rädd för att baka dom, ha,ha!!
Man har ju läst hur svårt det är att "lyckas" med dom, dvs få dom att resa sig och att INTE spricka! Första gången jag gjorde dom sprack två tredjedelar av mina kakor, andra gången sprack INGA och dom blev helt PERFEKTA! Jag var i bakhimlen!! :D
Efter det har det verkligen varit blandat resultat trots att man ALLTID följer samma recept och gör EXAKT likadant som de andra gångerna. Dom är verkligen nyckfulla dessa kakorna! Men.....dom är helt underbart goda trots att dom inte blir perfekta.
Så alla ni som funderat men inte vågat, kom igen nu!
Jag har använt mig av olika recept men det bästa, framförallt smakmässigt, är receptet från Mia Öhrn. 





Till cirka 25-30 dubbla kakor



110 g mandelmjöl (jag köper mitt på Lidl, men många butiker har börjat ta hem det)
170 g florsocker (knappt 3 dl)
90 g äggvita (cirka 3 st)
2 msk strösocker
Ev några droppar hushållsfärg (jag använde röd för att färga dom rosa)



Vit Chokladfyllning:


100 g vit choklad
100 g philadelphiaost




Gör så här:



1.Väg upp mandelmjöl och florsocker i en skål. Kör runt med en gaffel så att det finfördelar sig.

2. Vispa äggvitorna och tillsätt sockret, lite i taget. Det ska bli en styv smet.

3. Vänd försiktigt ner mandelmjölet i marängen tillsätt även hushållfärg. Arbeta med försiktiga rörelser med tex en slickepott tills allt har blandat sig.

4. Lägg smeten i en spritspåse om spritsa ut smeten på bakplåtspapper till kakor som är stora som en femkrona.

5. Låt kakorna vila på plåten i ca 1½ timme, det ska bildas ett "skinn" på kakorna. Det gör att dom inte ska spricka i ugnen. Sätt ugnen på 125º.

6. Gör fyllningen under tiden. Smält chokladen över vattenbad och låt svalna lite.
Blanda sedan med färskosten. Om du vill kan du färga krämen. Låt stå i kylen tills det är dags att fylla kakorna.

7. Grädda kakorna allra längst ner i ugnen i ca 20 min.
Låt kakorna svalna något innan du lossar dom försiktigt från plåten.
Spritsa fyllningen på en botten och lägg ihop med an annan så att det blir dubbla kakor.





Tips! Kakorna ska gärna förvaras i kylen för bästa resultat och håller där i några dagar.




Det här mandelmjölet använder jag och finns att köpa på Lidl...





Vispa en styv maräng med äggvitor och socker....





...tillsätt florsocker/mandelmjölsblandningen. Färga ev. med hushållsfärg.





Spritsa ut till kakor stora som femkronor. Låt vila på plåten i ca 1½ timme.





Under tiden gör du fyllningen, ibland har jag använt den här vita chokladen med kokos i. Supergott!
Den har jag hittat på City Gross.




Nu har kakorna gräddats färdigt och som ni ser har några spruckit.....




......men här är en som blev PERFEKT!!!




Lägg ihop kakorna två och med fyllning emellan......




Ät och NJUT!!! :D




Här kommer lite fler bilder från några av mina Macaronsbak:






Jag har även provat att göra Chokladmacarons, recept kommer i nästa inlägg....




Mitt andra försök resulterade i att INGA av kakorna sprack. Undrar vad jag gjorde där?? ;)




Att baka Macarons är helt klart beroendeframkallande, man kan ju variera färger och smaker i all oändlighet!





Nå, har jag lyckats inspirera er till att testa??













Kommentarer
Postat av: Johan Hedberg

Ser kalasbra ut! Ett tips på vägen är att sikta mandelmjölet. Då slipper man de där förhatliga bitarna som annars kan sabba ytan.



2011-09-11 @ 19:45:26
URL: http://www.matgeek.se
Postat av: nathalie

Det ser riktigt Gott ut. Mig har du inspirerat till att våga pröva, så jag sätter mig i bilen till Ica för lite ingrediens shopping. Sen är det bara att Tuta och köra och hoppas mina blir lika Fina som dina!:)

2011-10-20 @ 11:56:35
Postat av: Linnéa

gjorde macarons igår. Försökte mig på 3 olika färger. Färgade 2/3 med vanlig karamellfärg och 1/3 med geléfärg. Delen med geléfärg dog innan den ens kommit in i ugnen och de andra blev fina för ögat men mjuka och kladdiga på undersidan. Ser dock att du har ugnen på 125 grader och inte 150 som det stod i mitt recept. Mina kakor började nämligen bli gyllebruna vilket man ju inte vill ha. Nej jag måste nog försöka mig på en omgång till :) Då provar jag detta recept.

2012-04-01 @ 13:45:21
URL: http://plaskeby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS