') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

CHOKLADMACARONS MED VIT CHOKKLADFYLLNING!!


När jag nu ändå är inne på "Macaronstemat" så kommer här receptet på Chokladmacarons, även detta har jag hittat hos Mia Öhrn. Jag tror att kanske dessa är mina favoriter....
Förresten, första gången jag testade Macarons var när jag och min syrra var i en Ica affär som sålde såna. Dom låg tre st i en påse (pyttesmå) och kostade ca 27 kr!!  Jag blev faktiskt inte så imponerad av dom, och nu när jag har bakat själv kommer jag aldrig mer att köpa såna. Det går inte att jämföra. Hemmagjorda slår dom med hästlängder!!!











Till cirka 25-30 dubbla kakor



90 g mandelmjöl
2 msk kakao (Fazers)
170 g florsocker (knappt 3 dl)
90 g äggvita (cirka 3 st)
2 msk strösocker



Vit Chokladfyllning:


100 g vit choklad
100 g philadelphiaost




Gör så här:



1.Väg upp mandelmjöl, kakao och florsocker i en skål. Kör runt med en gaffel så att det finfördelar sig.

2. Vispa äggvitorna och tillsätt sockret, lite i taget. Det ska bli en styv smet.

3. Vänd försiktigt ner mandelmjölet i marängen. Arbeta med försiktiga rörelser med tex en slickepott tills allt har blandat sig.

4. Lägg smeten i en spritspåse om spritsa ut smeten på bakplåtspapper till kakor som är stora som en femkrona.

5. Låt kakorna vila på plåten i ca 1½ timme, det ska bildas ett "skinn" på kakorna. Det gör att dom inte ska spricka i ugnen. Sätt ugnen på 125º.

6. Gör fyllningen under tiden. Smält chokladen över vattenbad och låt svalna lite.
Blanda sedan med färskosten. Om du vill kan du färga krämen. Låt stå i kylen tills det är dags att fylla kakorna.

7. Grädda kakorna allra längst ner i ugnen i ca 20 min.
Låt kakorna svalna något innan du lossar dom försiktigt från plåten.
Spritsa fyllningen på en botten och lägg ihop med an annan så att det blir dubbla kakor.




Kommentar: Anledningen till att jag har skrivit att det ska vara Fazers kakao är att jag en gång gjorde dom med en lite "finare" ekologisk kakao och då blev kakorna stenhårda!!! (???)
Så det gör jag inte fler gånger.....








Kakorna vilar på plåten......




Åhhh, ser ni hur fina dom är???!!! ***skryt***





Som ni ser gillar jag att ha mycket fyllning i mina. :D


Idag fyller min älskade mamma år och vi har varit där och uppvaktat henne. Eftersom hon inte längre har samma ork som förr så hade jag bakat två pajer till kaffet. Det blev en ANANASPAJ och en KNÄCKIG ÄPPELPAJ. Sååå gott!!


Önskar er alla en skön kväll!!/Åsa.



Kommentarer
Postat av: sara

hur lång tid tar det att baka dina macarons?

2011-11-15 @ 18:17:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS