') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

SEMLERECEPT NR 1!!!


På Tisdag är det Fettisdagen om det nu är någon som missat det, men redan för ett par veckor sedan fick jag ett ryck och skulle baka semlebullar.
Jag har fått ett recept av mamma som hon alltid bakat efter och det är dom ALLRA GODASTE SEMLEBULLAR SOM FINNS!!!!
När jag skulle sätta igång så insåg jag att jag glömt att det är ett minst sagt gammalt recept och jag hade inte rätt ingredienser hemma. Mer om detta senare.....
I alla fall så hittade jag ett annat recept som jag kunde kunde baka efter och det är det receptet ni får nu. Det andra kommer att läggas upp nu i helgen förhoppningsvis.
Jag får väl tillägga att dessa bullarna var klart godkända, saftiga och fluffiga!!








Det här behöver du till ca 16 stycken:




100 g smör
3 dl mjölk, gärna gammaldags
50 g jäst
1 dl socker
1 tsk salt
1 ägg
1 tsk hjorthornsalt
1 tsk stött kardemumma
10 dl vetemjöl
ägg till pensling




Fyllning:

2 dl sötmandel
3 dl florsocker
1 äggvita
inkråm från bullarna
2 msk mjölk
3 dl vispgrädde
florsocker
 






Gör så här:


1. 
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37°. Smula ner jästen i en skål. Häll över lite av degspadet och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt resten av degspadet, socker, salt, ägg, hjorthornsalt, kardemumma och det mesta av mjölet. Arbeta degen väl tills den släpper skålens kant. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två bitar. Rulla ut till längder och dela varje längd i 8 bitar.

2. Rulla till bullar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
Sätt ugnen på 225°.
Låt jäsa övertäckta i 30 minuter. Pensla försiktigt med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 8–10 minuter. Låt kallna.


3. 
Skålla och skala mandeln. Mal mandeln eller mixa den tillsammans med florsocker i matberedare. Blanda den malda mandeln med florsocker. Rör i äggvita och arbeta ihop.


4. 
Skär av locken på bullarna. Gröp ur lite av inkråmet och blanda med mandelmassan. Fördela fyllningen i bullarna och klicka eller spritsa på vispad grädde. Lägg på locket och sikta över florsocker








Jag använder hela kardemummakärnor som jag mortlar, blir underbart gott!






Ägg i degen ska det vara.......





.....när bullarna jäst färdigt ska dom gräddas i 8-10 min i 225 grader.






Låt svalna på ett galler.





Om man vill kan man pudra mönster med florsockret.
Denna fick Peter av mig på Alla hjärtans dag.






Fredag idag!
Visst är det härligt??!!
Vi ska nog slå till på "köbemat" ikväll. Troligtvis blir det hamburgare från Burger King.
Det är dom allra godaste i mitt tycke!!
Vad äter ni ikväll?




Ha en trevlig helg! /Åsa.



Kommentarer
Postat av: Allice

Ingen slår BK. Här hemma blir det himmagjord pizza MUMS.

2011-03-04 @ 17:13:14
Postat av: Karin

Här blir det färska stora laxkotletter med cremefraiche franska örter och grädde.... Till det pressad potstis och sallad, MUMS!

2011-03-04 @ 18:53:18
Postat av: CAmilla

Halloj, ditt lilla kakmonster :)



Inga semlor här än. JO, C har köpt hem en söndag när jag ändå skulle jobba :) Men bak, nä det blir det nog inte!



Ikväll har vi faktiskt ätit nåt vi inte ätit på läääääänge. Köttfärslimpa, hemgjorda klyftpotatis och sås på skyn. Det blev gott. Lite tradig fredagsmiddag i min mening... men så delar ju inte jag o familjen fredagssmak heller :)



ha en skön helg Åsa och hälsa familjen! Kram

2011-03-04 @ 19:07:28
Postat av: M A T B L O G G E N



Så fina semlor du har bakat ! :-)



Här har vi balat en jordnötspaj, med chokladfudge och pistagenötter. .



Trevlig Lördag!



/ Jenny



Postat av: vasiliki

fina semlor...mums!!!!

2011-03-05 @ 11:40:30
Postat av: Fridas kök

Vilka fina semlor! Blev jättesugen på det nu, och ändå åt jag semla igår. Tur att det snart är tisdag. ;-)

2011-03-06 @ 17:13:47
URL: http://fridaskok.wordpress.com
Postat av: Anna

Ser jättefina ut! SJälv blev det en köpe-bulle som vi fyllde och åt idag. Hade hellre ätit en av dina :-) Kram Anna

2011-03-08 @ 16:49:08
URL: http://iannasliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS