') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

VETEBULLAR FYLLDA MED LIME,VANILJ OCH KOKOS!


Oj, vad tiden går fort när man har roligt!! Upptäckte nu att det är en hel vecka sedan jag gjorde mitt senaste inlägg....
Känns inte som så länge.
Förresten, roligt och roligt....just nu är det en hel del hemtentor och prov som upptar min tid.
Inte sååå många stunder över till annat kul just nu. Men bakning det hinner vi alltid med! :D
Dessa bullarna har jag bakat flera gånger och dom känns somriga och friska.
Bra variation till dom "vanliga" kanelbullarna.
Den här gången gjorde jag bara halv sats eftersom vi inte hade någon plats i frysen, men det går alldeles utmärkt att dubbla receptet.








Det här behöver du till ca 20 st:




Vetedeg: (direkt från kungsörnens mjölförpackning)


75 g smör ( blir mycket godare med äkta smör än margarin)
2½ dl mjölk
½ pkt jäst för söta degar
½ dl strösocker
1 nypa salt
ca 7 dl vetemjöl



Fyllning:

125 g smör
2-3 msk strösocker
2-3 msk vaniljsocker + lite vaniljpulver (kan uteslutas)
skal av 1-2 limefrukter
Riven kokos


Uppvispat ägg + kokos till garnering.





Gör så här:


1. Värm mjölken till fingervarmt, 37º.
Smula ner jästen i en skål.


2. Häll över mjölken och rör om tills jästen löst sig.
Tillsätt smöret i bitar, socker och salt.


3. Mät upp mjölet och tillsätt det i omgångar.
Arbeta degen kraftigt, med maskin eller för hand tills den känns smidig.


4. Låt jäsa övertäckt med bakduk i 30-40 min.



5. Rör ihop smör, socker, vaniljsocker och limeskalet till fyllningen.
Det går lättast om man använder elvisp.


6. Kavla ut degen till en rekatangulär platta och bred över fyllningen i ett jämnt lager.
Strö över kokos. Rulla ihop och skär sedan i bitar.


7. Lägg i formar på en plåt. pch låt jäsa i ca 30 min.


8. Pensla med uppvispat ägg och strö över kokosflingor.
Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min i 225º
Passa på så kokosen inte bränns!







Jag använder i regel ALLTID äkta smör när jag bakar.
Tycker att det blir godast så!





Lime och vaniljsmöret är färdigt.....




Jag "spetsade" till smaken med mitt favorit vaniljpulver.
Har ni inte detta hemma i bakhyllan så köp det!!
Kostar en del men är himla drygt.





Degen är kavlad och fyllningen på. Avsluta med att strö över kokos.




Jag satte mina i formar i muffinsplåten, då blir dom höga och fina!





Ca 10 min senare....... MUMS!!! :P





Hoppas ni alla fått en bra start på veckan!! /Åsa.








Kommentarer
Postat av: Jennys matblogg



Så gott det ser ut! :-)



Postat av: Sandra

Lät litegrann som dom här bullarna http://whatsandrasaid.blogg.se/2010/march/gosenbullar.html



Eftersom dom är mina favoritbullar kan jag tänka mig att dom där också är väldigt goda! :D

2010-05-11 @ 01:18:43
URL: http://whatsandrasaid.blogg.se/
Postat av: Mikaela

var har du köpt det vaniljsockret? sådant vill jag investera i :)

2010-05-11 @ 16:53:50
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: emilystrange

jag bara älskar din blogg!

2010-05-12 @ 12:34:33
URL: http://emilystrange.blogg.se/
Postat av: Anonym

2011-03-26 @ 15:37:02
Postat av: Mallan

Hejsan!

Hittade din blogg förra året och har hunnit göra några av dina recept. Kladdkakan med kokosbotten har fått fem sjärnor varje gång jag har gjort den och naturligtvis vill alla som smakat ha receptet. Ville bara säga tack för en underbar blogg =D

2012-01-30 @ 22:15:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS