') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

TIGERKLADDKAKA!


Förra veckan hade vi ett par dagar när temperaturen sjönk lite. 
Då blev jag helt plötsligt baksugen och gjorde denna kladdkakan med 2 olika smeter (heter det så??!!)
Den ena var smaksatt med vaniljsåspulver och den andra med choklad. Som en tigerkaka i kladdkaksutförande. Sött och gott!
Nästa gång ska jag testa att smaksätta den "vita" smeten med apelsin, kan nog bli ännu godare!
Ursprungsreceptet hittade jag hos Bagerskan.







Dålig bild tagen med min mobil...... :(




Detta räcker till en rund form:






Du behöver två bunkar med smet.

Per bunke:


2 dl socker
1 dl mjöl
2 ägg
100 g smält smör
1 dl kakao respektive 1 dl snabbmarsan pulver + lite vaniljpulver eller vaniljsocker



1. Blanda de torra varorna och knäck sedan i äggen, rör om väl.
Häll sedan i det smälta smöret och rör om till en jämn smet.
Smörj och bröa en rund form.


2. Häll smeten i var sin ände av formen tills de möter varandra. Rör sedan med en kniv eller liknande tills du kommer till mitten och kakan är marmorerad
Bakas i mitten av ugnen i ca 15 minuter, eller tills den är lagom kladdig, i ca 200 grader.





Servera med en klick grädde eller glass och färska bär.








Gör choklad och vaniljsmeten och häll sedan i en smord och lätt bröad form.
Häll varje smet för sig.




Rör med en kniv så att det bildas ett snyggt marmorerat mönster.





Efter ca 15 min i 200º är den klar!  MUMS!!









Den här sommaren har Mollie lärt sig cykla (med stödhjul) på sin cykel hon fick i våras.
Och hon tycker det är så kul! Och jag får säga att det är bra för en själv också att springa efter... ;)
Där vi bor kan man bara cykla på cykelvägen så hon får inte cykla själv.
Så här glad var hon första gången det blev en lååång runda:





Mallig tjej på sin första cykeltur....och jo, hon SKA ha cykelhjälm! ;)





KUL!!






Jag minns den gången jag lärde mig cykla utan stödhjul.....
Pappa sprang efter och höll i pakethållaren, eller det trodde jag i alla fall. Tills jag vände mig om och upptäckte att jag cyklade alldeles själv. Vilken Lycka!!




Ha det så bra! /Åsa.



Kommentarer
Postat av: Therese

mm så god den såg ut..

Vad fin din blogg blev, kul att få byta design ibland..

Mvh

Postat av: Marie-Louise

Vad gott det såg ut. Nu ska jag ut i köket och baka, blev så sugen på kladdkaka :)

2010-07-26 @ 20:19:05
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Jenny



Så fin din "nya" blogg-sida blev! :)



Och Kladdkakan ser jättegod ut!!

Hoppas Ni får en fin Tisdag

Postat av: Jessica

Ojojoj, vad läcker den ser ut, blir så himla sugen på att baka lite.



Söt Mollie är på sin cykel =)



Ha en härlig dag!

2010-07-27 @ 10:19:02
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Christel

Mosters favotös.Gulligaste Mollie.Puss

Kakan ska du kära syster få bjuda mej på snart.Kram

2010-07-28 @ 15:15:02
Postat av: Emmelie Johansson

Åå den ser så himla god ut!

2010-08-02 @ 20:45:08
URL: http://sweetfactory.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Ser sjukt gott ut!

2010-08-05 @ 19:43:35
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Richard Muthwill

Jätte fin sida! Jag håller på med webbsidor och tycker att din e verkligen jätte snygg! Dina kakor och efterrätter ser jätte goda ut, ska testa nåra av dem ;D

2010-11-16 @ 21:46:44
URL: http://riiich.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS