') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

APRIKOSRUTOR MED VANSINNIGT GOD KOKOSGLASYR!


Det här receptet hittade jag på Pernilla Wahlgrens blogg för ett tag sedan och blev direkt sugen på att prova! Så jag och Mollie plockade fram bakskålarna och skred till verket....
Jätte, jättegoda blev dom verkligen!
Kokosglasyren ovanpå är verkligen kronan på verket och smakar lite "kolaaktigt".
Jag har fått ännu en favviskaka.







Det här behöver du till en liten långpanna ca 20×30 cm:


2 ägg
4 dl strösocker
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
3 dl mjölk
200 g smör
250 g konserverade aprikoser
3 msk kokos till att klä långpannan med



Kokosglasyr:


50 g smör
1 dl vispgrädde
3 dl ljus sirap
200 g kokosflingor



Gör så här:



1. Sätt ugnen på 200 grader.
Klä en långpanna med bakplåtspapper och smörj det. Strö över kokos.

2. Skär aprikoserna i mindre bitar. Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ägg och socker pösigt.

3. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten tillsammans med mjölken och smöret.
Bred ut hälften av smeten i långpannan och fördela aprikoserna ovanpå. Bred ut resterande smet ovanpå.
Grädda mitt i ugnen i ca 15 min.


4. Blanda alla ingredienserna till glasyren i en kastrull och låt det sakta sjuda i ca 10 min.
Ta ut kakan och bred på kokosglasyren och grädda ytterligare i ca 10-15 min.


Skär kakan i rutor när den kallnat.







Vispa ägg och socker poröst......




.....när smeten är färdig hälls hälften av den i en smord och bröad form.
Strö över aprikosbitarna i ett jämnt lager.....




.....ungefär så här.





Bred sedan på resterande smet och grädda i ugnen.





Gör under tiden kokosglasyren.





Bred den över den förgräddade kakan och grädda sedan i ytterligare ca 10-15 min.





Rekommenderas varmt!!!










Det är många som har frågat var jag köpt Dora oblatbilderna.
Jag har köpt dessa små på Tradera och hon som säljer dom lägger ut nya med jämna mellanrum.
Om ni inte vill handla dom där kan jag ev. förmedla hennes mailadress så att ni kan köpa direkt av henne.
Maila mig om ni är intresserade.

Man kan annars även köpa stora oblatbilder till tårtor hos tex www.tårtpinglan.se






På Tradera hittar man det mesta...... ;)






Hoppas ni får en härlig dag! /Åsa.









Kommentarer
Postat av: Catta

Hej!



Brukar smyga in här och läsa din blogg, den är precis i min smak :) En lite udda fråga kanske men jag ser på dina bilder att du har en jättefin micro, vad heter den? Jag är nämligen på jakt efter en ny och vill ha en som är digital och stor invändigt.



Kram Catta

2010-07-06 @ 19:09:25
Postat av: Åsa/ En Sida Med Mat

Hej Catta!



Vad kul att du kikar förbi ibland!

Inga frågor är för udda för mig....;)

vår microvågsugn är av märket Daewoo och är lastgammal!! Jag tror att vi köpte den 2002....

Men den håller än och jag har varit jättenöjd med den! Har dock inte sett det märket på länge.



Hoppas du hittar nån bra och välkommen hit igen!

Mvh Åsa.

2010-07-07 @ 18:56:21
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Catta

Tack så mycket för ditt svar :) Jag ska kolla på elaffärer efter Daewo i sommar. Kanske jag hittar mig en micro som uppfyller mina krav.

2010-07-07 @ 19:30:20
Postat av: Emmy

Lilla bagerskan är klart bäst! Gullunge!

2010-07-07 @ 22:57:31
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: I Nadjas kök

Du en sådan underbar liten medhjälpare i köket, hur gullig som helst!

2010-07-09 @ 18:46:09
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Jennys matblogg

Hej Åsa!

Vilka fina bilder! Och aprikosrutorna ser jättegoda ut!! :-)



/ Jenny

Postat av: J U L I A ~ Min annorlunda värld ~

Hejsan!

Förlåt om jag stör en sådan morgon men skulle vilja be dig om en lite tjänst.

Undrar om du skulle kunna hjälpa mig att vinna en systemkamera på en hemsida.



http://www.husmanhagbergtavling.se/index.php?page=gallery&obj=5866



Där är länken till hemsidan och min bild kommer upp om du trycker där.

Du är verkligen guldvärd om du gör det för mig.

Massor av underbara kramar till dig (:

2010-07-13 @ 16:29:35
URL: http://annorlundajulia.blogg.se/
Postat av: Susann

Jag älskar din blogg. Jag blir så inspirerad och vill testa på allt du bakat. Själv bakar jag ibland. Dessutom har du en cool unge!



Kram

2010-07-16 @ 14:53:10
URL: http://susannim.blogg.se/
Postat av: Fia

Hej Åsa! Jag vill bara tacka dig för en underbar räddare i nöden-blogg! Jag hade totalt fastnat i samma, samma mat men du provar jag dina recept hela tiden och det blir så himla gott. Vi har precis ätit dina färsrutor fast med färskpotatis till (och köpt bea...). Kanon! Förra veckan åt vi pastasalladen med Sweet chili. Den ska vi äta imorgon också. Supergod dagen efter i matlådan. Mina grabbar börjar bli stora så nu kan jag prova olika rätter även om jag är osäker på om de gillar det eller inte. Yngsta sonen gillade färsrutorna men ville att vi skulle prova vanlig ost mellan nästa gång. Kanske en blivande kock? Kram!

2010-07-18 @ 19:45:57
Postat av: Åsa/ En Sida Med Mat

Hej Fia!



Vad glad jag blir över att höra att du hittat ny inspiration i köket! Vardagsmaten är det jag själv tycker är det svåraste att variera eftersom det är ju trots allt det vi äter mest av allihopa. Och sedan man fick barn blev det ännu svårare....Därför är det extra kul att få höra detta av dig! :D

Hoppas du kommer hitta mycket mer att prova.

Ha en bra dag!

Mvh Åsa.

2010-07-19 @ 10:39:12
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Tessan

Fin blogg :)

2010-07-19 @ 11:28:09
URL: http://tessanaslin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS