') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

ÖRT OCH PAPRIKAFYLLDA JÄRPAR MED GRÄDDIG CHAMPINJONSÅS!


Vilken bra start på dagen jag fått idag!
Sovmorgon ända fram till halv nio. :D
Sedan kom Mollie med sina kuddar och gosedjur och väckte mig.
Riktigt utvilade är vi idag!
Hoppas att dagen går i samma tecken.....
Satt och undrade vad vi ska ha till middag idag....något på kycklingfilé får det bli eftersom vi har ett helt gäng i frysen.
Har så många idéer att det nästan blir kortslutning....ha,ha.


Häromdagen blev det i alla fall dessa saftiga smakrika järparna till middag.
En riktig hit, speciellt med den gräddiga svampsåsen!
Till detta hade vi hemlagat potatismos.
Bilden blev tyvärr lite tråkig och gör inte alls maträtten rättvisa...... :(













Det här behöver du till järparna:



400g skinkfärs eller blandfärs
½ finhackad röd paprika
finhackad purjolök ca 5-10 cm
1 liten pressad vitlöksklyfta
1 msk örtkryddor provencale frysta (dessa är jättebra att ha hemma, piffar upp de flesta rätter!)
1 tsk fransk senap
1 ägg
3 tsk potatismjöl
salt
svartpeppar







Champinjonsåsen:


10-15 färska champinjoner skivade
smör att bryna i
1 msk vetemjöl
1 svampbuljongtärning
3 dl grädde valfri fetthalt (jag hade milda 4%)
2 dl mjölk
½ msk kinesisk soja
salt och peppar






Järparna gör du så här:


1. Sätt ugnen på 200º.
Blanda färsen med den hackade paprikan och purjolöken.
Tillsätt övriga ingredienser och rör om så att färssmeten känns smidig.


2. Forma avlånga bollar = järpar.


3. Stek i smör på ganska hög värme så att dom får fin färg runtom.


4. Lägg över i en ugnsfast form och täck med folie.
Låt dom steka färdigt i ugnen i ca 10-15 min.
Gör under tiden såsen.











Champinjonsåsen gör du så här:




1. Stek dom skivade champinjonerna i en rejäl klick smör i en stor stekpanna eller såskastrull.


2. När svampen fått fin färg och den mesta vätskan kokat in så strö över vetemjölet.
Rör om och späd med all grädden.



3. Tillsätt soja, buljongtärning och mjölken.
Smaka av med salt och peppar.
Låt såsen koka sakta i ca 10-15 min.




Servera hemlagat potatismos till !!




En vardagsrätt med det där lilla extra!!











Smeten är färdigblandad.....












Om man sköljer händerna i kallt vatten först går det lättare att forma smeten till järpar.














Stek på ganska hög värme och efterstek sedan under folie i ugnen.....












....efter 10-15 min är dom klara!













Färska champinjoner är hemligheten med en god svampsås....












.............. och lite grädde såklart!! ;)

Om den sen får stå och puttra en stund gör ju inte det saken sämre....








Idag tänkte jag även göra Krabbelurer för första gången i mitt liv!
Ja hör och häpna, jag har faktiskt ALDRIG ätit såna förut......
Ska bli spännande!





Hej så länge! /Åsa.

















Kommentarer
Postat av: Helena S / Bara en kaka till

Det här låter gott! Jag har faktiskt aldig gjort järpar, så det kan ju vara dags nu kanske. :-)

2010-01-09 @ 11:11:55
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: allice

krabbelurer tjatar kim oxå om här hemma. Frågade henne vad det var i dem. Svar: Krabbor...hihi

2010-01-09 @ 12:54:16
Postat av: marie

Åhh, krabbelurer som är så gott! Det var längesen... Ett tips (om man gillar smeten;) är att inte steka dom helt färdiga så blir det lite smetigt inuti, mums!

2010-01-10 @ 12:18:08
Postat av: Jessica

Det där låter riktigt läckert och något som definitivt skulle gå hem här hemma.



Ha en toppendag!

2010-01-10 @ 14:13:40
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Anonym

Sv. Marie:



Tack för tipset!

Det ska jag göra nästa gång för jag tyckte faktiskt mina blev aningen torra.....

Annars var det jättegott!



Mvh Åsa.

2010-01-10 @ 15:20:21
Postat av: Åsa/En Sida Med Mat

Ja, det var ju jag som skrev... ;)

2010-01-10 @ 15:21:15
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Jenny

Nej jag var inte alkohol påverkad, men jag var däremot trött =)

2010-01-10 @ 17:02:17
Postat av: Frida

Hej, gillar din blogg :) En liten grej som jag som läser tycker är jobbigt är dock de stora mellanrummen i texten på dina inlägg. Det blir lite jobbigt att scrolla nedåt och stör läsningen av din fina blogg! /Frida :)

2010-01-11 @ 10:39:57
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: I Nadjas kök

2010-01-11 @ 15:36:07
Postat av: I Nadjas kök

Detta är något som ser ut att vara helt i min smak, med andra ord supergott! Vad fina dina järpar blev, helt perfekta.

2010-01-11 @ 15:40:03
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Carolina

Ååh så gott det ser ut, måste testa det här receptet vid tillfälle!

2010-01-11 @ 23:49:24
Postat av: Frida

Jag har internet explorer. Jag tror inte att det beror på webbläsaren, men jag vet inte heller säkert. Det är nog det att du hoppar ner några rader mellan bild och ny siffra när du beskriver hur man skall gå tillväga för att laga maten, ibland kan den hoppa ned mera än man tror. Annars, toppenblogg!! :)

2010-01-12 @ 08:27:41
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS