') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MIN SNABBA KALOPS!


Kalops är en av mina favoriträtter!
Allra helst då mammas.......
Trots att jag fått exakta instruktioner om hur hon gör så smakar det ändå inte likadant.
Men min egen är ju godkänd ändå.  ;)
Tyvärr är det ju så att när man lagar denna rätten ska man  planera detta i GOD TID eftersom den ska koka i minst tre timmar tycker jag.
Men häromdagen gjorde jag en variant som bara behövde 1 tim att koka.

Hur kan då det komma sig undrar ni??  :)
Jo, jag gjorde exakt som när jag gör "vanlig" kalops, men använde fläskkarré istället för oxhögrev.
Därför behövde den inte koka lika länge.
Men guuuuud så gott det var!!
Minst lika god som originalet.







Det här behöver du till ca 4 pers:



700 g benfri fläskkarré
mjöl att vända köttet i
salt och vitpeppar
1 stor gul lök
1½ morot
1,2 liter vatten
10 kryddpepparkorn
2 köttbuljongtärningar
4-5 lagerblad
ev colloritsoja för färgens skull




Gör så här:


1. Börja med att skära köttet i stora tärningar.
Blanda mjöl, salt och lite vitpeppar och bred ut på en tallrik.
Vänd köttet i mjölblandningen.


2. Skär löken i klyftor. Skala moroten och skär i slantar. Inte för tunna.


3. Smält en rejäl klick smör i en stor stekpanna.
Bryn köttet.


4. När köttet fått fin färg häller du på vattnet.
Tillsätt buljongtärningarna, kryddpepparn och lagerbladen.
Lägg även i löken och morötterna.
Låt detta koka på medelvärme i ca 1 timme.


5. Smaka av såsen. Salta och peppra mer om det behövs.
Tillsätt soja för färgens skull.
Om det behövs så red av såsen.



Servera med rödbetor och kokt potatis.









Skär köttet i bitar......






...vänd det i vetemjöl som är blandat med salt och vitpeppar.






Bryn köttet i smör tills det får fin färg.





Tillsätt lök, morötter, kryddpeppar, lagerblad, vatten och buljongtärningar.
Låt koka i ca 1 tim.






Kalops är en riktig klassiker som många tror att dom inte klarar att laga.
Jag var en av dom innan......
Men det är verkligen inte svårt.
Och otroligt gott.
Men mammas är fortfarande bäst.... :P









Nu ska jag slänga mig i soffan och kolla på Peters och min nya favvoserie "Becker" som går på Comedy Central.
Först gillade jag den inte speciellt, nu måste jag se den varje kväll!


Ha det så bra!/Åsa.








Kommentarer
Postat av: Jenny

Mmmmmm, älskar kalops.

Igår gjorde jag persiljejärpar med egen gräddsås, jag är jättestolt över mig själv !!

Den blev skitgod och jag fick fina komplimanger av familjen.



Du vill fråga om du är sugen att gå på en matlagningsshow så att säga med mig den 10 mars. Det är Tareq Taylor som är kocken.

2010-01-21 @ 23:53:36
URL: http://beingfamous.blogg.se/
Postat av: I Nadjas kök

Mmm vad sugen jag blir på kalops eller någon god gryta...det måste jag göra i helgen...

2010-01-22 @ 11:21:24
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Jessica

Kalops är ju bara så gott, smart att använda ett kött som inte behöver så lång koktid.



Ha en bra fredag!

2010-01-22 @ 12:05:07
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Carolina

Åh jag älskar kalops men lite pinigt att säga att jag aldrig någonsin lagat det själv, det tar ju sån tid, men med det här receptet till hands kanske jag borde göra slag i saken :P

2010-01-23 @ 15:04:51
Postat av: Tina

Har ikväll ätit kalops gjord efter ditt recept... det smakade underbart, receptet finns nu i min kokbok (liksom flera andra av dina recept)... mina tonårsgrabbar åt med god aptit, liksom en kompis till en av dem som fick middag här idag... det blev inte ens lite rester över till katten...

2010-02-18 @ 19:27:04
Postat av: Arne Ek

God svensk husmanskost, toppen! Den här rätten ska jag göra nu i påsk, när jag är ledig och har tid!

2010-03-31 @ 21:13:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS