') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

LÖVBIFFSGRATÄNG!


Godmorgon alihopa!
Ännu en Lördag med sovmorgon för mig, Mollie väckte mig 8.30.
Då var Peter precis på väg till jobbet. Stackare! ;)
Efter en mysig frukost sitter nu Mollie och ger dockan välling samtidigt som hon kollar på "Charlie och Lola" hennes nya favoritprogram.
Så då tänkte jag passa på att tipsa om den här maträtten. Passar mycket bra som helg eller bjudmat!

Först och främst så MÅSTE jag tillägga/förklara en sak.
Om ni läst min 100 frågors utmaning så sa jag att jag INTE kan äta mögelost!
Och det stämmer, bara lukten av det kan få mig att vilja -----, ja ni förstår nog. ;)
I alla fall....när jag hittade detta receptet i en tidning hemma hos mamma så tyckte jag det verkade jättegott tills jag såg att det var mögelost i.
Nej, tänkte jag. Jag ska banne mig testa ändå!
Och det blev skitgott!! ( Om man nu får skriva så......! )









DET HÄR BEHÖVER DU TILL CA 4 PERS:



400 g tunt strimlad lövbiff av innanlår
2 msk kinesisk soja
1½ msk kalvfond
1 pressad vitlöksklyfta
1 strimlad purjolök
1 brk champinjoner eller några färska skivade
1 röd paprika strimlad
smör att steka grönsakerna i


SÅS:

4 dl grädde valfri halt
1 msk mjöl , INTE special
ca 150 g krämig grönmögelost
1-2 tsk timjan
svartpeppar
ev salt




GÖR SÅ HÄR:


1. Sätt ugnen på 225º.
Lägg det strimlade köttet i en bunke med soja, fond och vitlök.
Låt marinera i 15 min.

2. Fräs purjolök, champinjoner och paprika i lite smör.
Lägg över i en ugnsfast form.
Fördela köttet och marinaden ovanpå.


3. Koka ihop en sås av grädden, mjölet och ädelosten.
Krydda med timjan och svart peppar.
Smaka av och tillsätt ev lite salt.
Tänk på att marinaden till köttet också är salt.
Rör om och låt koka i ca 3 min.

4. Häll såsen över köttet och tillaga i mitten av ugnen i ca 30 min.
Täck med aluminiumfolie i slutet så det inte blir bränt.




Servera med pasta och sallad!









Köttet ska marineras i soja, fond och vitlök i 15 min.





Fräs grönsakerna och lägg över i en form.....





...fördela köttet och marinaden ovanpå.





Den här osten använde jag.
Luktade faktiskt inte sååå äckligt...... ;)





Koka ihop ostsåsen i ca 3 min.





Häll såsen ovanpå köttet och grönsakerna.
Grädda i ugnen ca 30 min.





Sen är det färdigt!!






Det här tycker jag är en jättebra bjudrätt eftersom man kan förbereda allt och sen bara skjutsa in det i ugnen.
Sånt gillar i alla fall jag!




SMAKLIG MÅLTID!









Mollie är väldigt mån om sin docka.
Vi ska byta blöja ofta, mata och byta kläder.
Det var kanske därför hon fick dagisets nobelpris i dockmamma... ;)






Mollie matar dockan nu i morse...
Hon hälsar att ni får ursäkta hennes frisyr, hon hade inte hunnit kamma sig! :D







Bäst att jag kollar så den håller rätt temperatur.....








Ha en underbar Lördag!! /Åsa.



Kommentarer
Postat av: Camilla K

Hej Åsa



Det ser verkligen supergott ut. Det måste jag testa vid tillfälle. gillar också den här typen av mat som kan förberedas i göd tid!



Hon är för söt er lillskrutta. Hon hade nog gjort sig väl förtjänt av priset! :-)



Kramar från Camilla

2010-01-23 @ 13:53:11
URL: http://camillak.com
Postat av: Jessica

Har också haft den inställningen till mögelost, har för mitt liv inte fattat att folk frivilligt vill sätta i sig något som i mina ögon absolut inte är fräscht. Men efter att ha använt det på jobbet ett par gånger och där är man ju tvungen att provsmaka och jag måste säga att jag nog kommer att vänja mig vid mögelosten om man helt enkelt tar bort tanken på att det är "mögel" man stoppar i munnen.



Söt hon är med dockan, mina liv var mindre söta med T's ena docka igår, dom lyckades stoppa in den i tvättmaskinen och sätta på, men den verkar ha överlevt iaf för igår började den suga på nappen och snarka igen =).

2010-01-24 @ 11:29:37
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Emmy

Detta lät ju både enkelt och gott!

Det är konstigt det där med att pyssla om dockorna, verkar finnas i tjejer från födslen. Min skrutta är knappt 1½ år och har redan börjat pyssla om dockorna, dock aningen hårdhänt ännu. Roligt pris de har :-)

2010-01-24 @ 16:02:46
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Elin

åh denna rätt brukar jag oxå göra, ett tips är att den är ännu godare med pressad potatis till!

tack för en jätte bra blogg!

2010-01-24 @ 17:12:36
Postat av: Helena S / Bara en kaka till

Den här maträtten åker raka vägen in på nästa veckas matsedel! :-)

2010-01-24 @ 18:52:08
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Frida

Verkar smaskens! Ska se till att detta hamnar på bordet inom en snar framtid ;)

2010-01-24 @ 22:09:57
URL: http://crumblingcookie.blogg.se/
Postat av: Anette

Låter som ett superbra recept! Håller verkligen med om bjudrätter som kan förberedas!

2010-01-25 @ 11:46:04
Postat av: Camilla

Mmmm mat i min smak :)



Bra du tog ditt förnuft till fånga Åsa, mögelost är mycket godare än vad det ser ut att vara, samt är godare än den luktar. Din käre bror är ju likadan... men jag har fått honom att äta fetaost i sallad nu ändå. Hehe!

2010-01-25 @ 12:47:03
Postat av: Anna

Låter spännande! Själv är jag FRUKTANSVÄRT skeptisk o rynkar på näsan så fort någon nämner mögelost... MEN jag vill ha mindre förutfattade meningar så man kanske skulle överaska sambon med detta... ;-) Ha det bra! Kram Anna

2010-01-26 @ 08:09:34
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Camilla

Det var gott, trots att jag inte hade någon timjan hemma samt istället körde m gul lök. Hade hoppats på liiiiiite mer sting av osten men det var jättegott ändå. Christoffer misstänkte inget... hehe, tyckte det var gott :)

2010-01-26 @ 18:52:13
Postat av: Helena S / Bara en kaka till

Nu har jag lagat det! Jösses vad gott det var! Det här kommer att bli en ny paradrätt hemma hos mig! Jag är inte den som skulle äta sådan ost på kex eller i andra sammanhang, men nersmält i mat är det riktigt gott! Jag satt och riktigt längtade till jag fick äta min lunchlåda nästa dag på jobbet med resterna i, så gott var det! Så tack för ett supertips på recept! :-)

2010-01-27 @ 20:57:10
URL: http://www.baraenkakatill.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS