') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

PETERS SUCCÈGRYTA!


Här har det varit lite dåligt med uppdateringen på sistone.
Detta beror på att Mollie fick sin andra magsjuka på 2 veckor!! :(
Är så otroligt trött på alla dessa sjukor nu!!!!
Såklart är det ju mest synd om henne dock!
Magsjuka medför ju så otroligt mycket, tvättning av kläder lakan m.m, desinficering av allt för att själv försöka undvika att bli smittad och så klart att man blir så ISOLERAD.
För jag tycker att det oerhört VIKTIGT att man respekterar 48 timmars regeln och inte träffar andra folk innan dess.
Tyvärr, är det inte många som gör det.....
Såja, nu har jag fått "gnälla" av mig lite. ;)



Den här grytan som jag bjuder på idag är skapad av Peter för flera år sedan.
Vi blev helt sålda på den och sedan dess har han fått göra den många gånger!
Hemligheten är jordnötssmöret!!
En gång testade han med att byta ut fläskköttet mot kycklingfilé, men det var faktiskt inte lika gott!
Vi äter jasmin eller basmatiris till men det passar säkert även bra med nudlar.






Det här behöver du till ca 6 pers:



900 g benfri fläskkarré
1-2 små burkar champinjoner
2 gula lökar
ca 10 cm purjolök
1 stor vitlöksklyfta
3 st paprikor i olika färger, är dom stora räcker det med 2
5 dl grädde minimat 4%
ca 5-6 msk jordnötssmör
2 msk strösocker
1 dl vatten
1 dl mjölk
cayennepeppar
svartpeppar
salt
allroundkrydda (typiskt honom hi,hi... )




Gör så här:



1. Skär karréskivorna i strimlor. Inte för tunna.
Hacka grönsakerna grovt.


2. Bryn köttet på hög värme i omgångar i en stekpanna.
Lägg över i en vid gryta.


3. Bryn även löken och svampen och lägg sedan detta i grytan med köttet.


4. Häll på grädde, vatten och mjölk. Krydda med kryddorna.
Tillsätt jordnötssmöret och låt sedan alltsammans sjuda i ca 30 min.


5. Lägg i paprikorna och låt dessa koka med i ca 15 min till.


6. Späd med mer vätska om det behövs. Eller red av om du tycker såsen är för tunn.








Peter har själv stått för fotograferingen.
Tycker han gjort ett bra jobb!





Härliga färger!!




Paprikan tillsätts när 15 min av koktiden återstår.
På så sätt behåller den sin krispighet.





Nu är grytan klar!!





SMAKLIG MÅLTID!! :P








Kommentarer
Postat av: Jessica

Men det här lät ju hur gott som helst och vad spännande med jordnötssmör i. Detta måste absolut testas. Kreativ man du har =).



Hoppas att både Mollie och ni andra nu mår prima.

2010-02-23 @ 12:43:59
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Helena Ljunggren

Det låter ju kanongott ju, jordnötssmör, mums! Det måste absolut provas en dag :)

2010-02-23 @ 13:00:03
URL: http://helenaljunggren.com/
Postat av: Linda

Hittade din blogg av slumpen och blev bara så kär i den. Vilka härligt goda recept å så roligt att titta på alla bilder. Jag tycker att du träffat mitt i prick för det är lätt att förstå dina beskrivningar å bilderna gör ju inte saken sämre. Jag ska skicka länken till alla å en var som jag känner så att dom också får ta del av denna sida.

Tack, tack från en en nybliven prenumerant på din blogg.

2010-02-23 @ 18:48:27
URL: http://vildangel.dk
Postat av: Mirva ♥

Åh! Denna ska vi prova redan i helgen!



KRAM Mirva

2010-02-24 @ 13:51:12
URL: http://starmamas.blogspot.com
Postat av: Mirva ♥

Hej igen Åsa!



Jag orkade inte vänta med till helgen...gjorde grytan redan ikväll och den blev succé även hos oss! TUSENTACK !!!!!!!!!!!!!!!



KRAM Mirva

2010-02-25 @ 18:47:49
Postat av: victoria (matplatsen)

ser jättegott ut och fina foton han lyckats med ;) Hoppas ni mår bra snart, här har vi oxå magsjuka :(



Kram Victoria

Postat av: Therese

Han kan han gubben din, riktigt tjusigt och gott framför allt.

Nä fy två svängar av magsjuka, hur kan ni ha så otur, stackars lilltjejen nu bör ni väl få vara friska ett tag i allafall.

Ja fy inte vill jag vara med om det en gång till inte, få skippa grädden ett tag eller nått.

Nä måste nog kontakta vdc och höra vad man ska göra..



Önskar er en trevlig helg och hoppas att lilltjejen kryar på sig så ni får vara ute lite i helgen..

2010-02-26 @ 10:33:51
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/
Postat av: Birgitta Höglund's Mat

Hej Åsa. Den ser jättegod ut din gryta. Kan tänka mig att den blir ännu godare med riktig grädde. Det får jag testa nån dag :)

2010-02-28 @ 08:04:59
URL: http://birgittahoglundsmat.wordpress.com
Postat av: Karin/Rosa maränger

Blir riktigt hungrig nu känner jag, ser väldans gott ut. Härligt med mustiga grytor så här års.

2010-03-01 @ 09:24:40
URL: http://rosamaranger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS