') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MAZARINKAKA MED HALLONGLASYR!


Mazariner är en sådan kaka som jag aldrig köper.
Vet inte varför egentligen, för om man blir bjuden på det så är det jättegott!
Men det känns lite som det är mest äldre människor som bjuder på det nuförtiden (Förlåt Mamma och Pappa! ;) )
I alla, fall det här receptet har jag rivit ur en tidning för läääänge sen, men det är först nu jag blev färdig att baka den.
Ett tips måste jag ge, och det är att det MYCKET försiktigt när du häller i bittermandelaromen.
Droppa gärna i en liten skål först och tillsätt sedan detta i smeten.
Jag kan säga att jag fick göra om det några gånger....










DET HÄR BEHÖVER DU:



175 g smör
75 g mandelmassa
1 ägg
4 droppar bittermandelarom
1½ dl mjölk
2½ dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
½ tsk bakpulver


HALLONGLASYR:

1 ½ dl florsocker
1 dl hallonsylt
ev strössel till garnering





Gör så här:


1. Sätt ugnen på 150º.
Smörj en rund bakform.
Fördela ut lite kokosflingor eller mjöl så att kakan inte fastnar.


2. Smält smöret och ställ åt sidan. Riv mandelmassan.


3. Vispa ägget med bitermandelaromen och mjölken i en skål.
Tillsätt  socker, mandelmassa, mjöl, vaniljsocker och bakpulver under omrörning.


4. Rör ner det smälta smöret och häll smeten i formen


5. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 min.
Låt kakan svalna något. 


6. Blanda ihop glasyren och bred den över kakan.






Förvara kakan i kylen, jag tyckte den blev godast då.





     

Baket framskrider.......






Och det färdiga resultatet.
En klassisk kaka!















Tack för alla kommentarer i mitt förra inlägg!
Kul att ni vill hänga med 1 år till. :D


Men, jag väntar fortfarande på era favorirecept......
Kom igen nu!!! ;)






Ha det så bra! /Åsa.



Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Visst hänger jag med ett år till, din blogg är KANON. Favoritrecept blir skit svårt. Mat får jag nog skriva Limekycklingen, den gjorde jag i lördags och den var kanon god. Bakrecept blir svårt, men några kanon kakor är dom nya kokos med kolaglasyr, ploppkakor, dajmkakor, nougatgrottorna mm mm. Listan kan bli hur lång som helst. Igår gjorde jag STORA chokladmuffins som jag tryckte ner lite nougat i, JÄTTE GODA…… Synd bara att det är sååå gott med kakor ; )



Ha en skön dag!

/Anna-Lena

2010-02-10 @ 08:57:16
Postat av: Helena Ljunggren

Hallonglasyren fick mig att bli riktigt sugen på hallon...MUMS! :)

2010-02-10 @ 10:03:01
URL: http://helenaljunggren.com/
Postat av: Mirva ♥

Hej Åsa!



Jag är i akutbehov av nåt gott & fint (recept) till alla hjärtans dag!



KRAM Mirva

2010-02-10 @ 12:37:50
URL: http://starmamas.blogspot.com
Postat av: Bella

Är precis på väg ned till affären för att inhandla ingredienserna till mazarinkakan. Jag har älskat mazarinkaka (och mazariner) sedan jag var liten. Det fanns ett café i Göteborg som hette Pigalle och dit gick vi ofta på lördagarna när mamma hade handlat kläder åt mig. Ofelbart träffade man en eller annan släkting som var ute i samma ärende. Och varje gång, när de frågade vad jag skulle ha, sa jag så liten jag var: En mazarin och en dricka! Dagens köpemazariner motsvarar tyvärr sällan förväntningarna, de innehåller bara luft och stenhård glasyr som knastrar mellan tänderna.



Din blogg, för övrigt, är en av de underbaraste matbloggar som finns med recept som får det att vattnas i munnen! Så jag hänger med!



Ha det gott!



Bella

2010-02-10 @ 15:24:02
Postat av: Jessica

Håller med ang mazariner. Tycker det är jättegott, men man bakar det ju aldrig hemma.



Kakan ser ljuvlig ut!

2010-02-10 @ 18:52:26
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Barbro, Sofie och Karin

Den där kakan har jag gjort förr! Gillar mandelmassa!

2010-02-10 @ 22:23:53
URL: http://www.matlagarna.blogspot.com
Postat av: Ullis i Jemtland

Halloj! den såg supersmaskig ut..den får man prova till helgen! Trevlig kväll! och tack för en bra sida...

2010-02-11 @ 18:42:54
Postat av: hege

Nam, så lekkert! Hege

2010-02-11 @ 20:04:09
URL: http://www.pepperkverna.blogspot.com
Postat av: Majblomma

Jag gjorde denna till alla hjärtans dag och la ett pepparkakshjärta på i mitten innan jag strösslade (somjag sen tog bort). Min sambo blev rörd och jätteglad och den var ju helt fantastiskt god och jättesnygg!!! Tyvärr hann han hugga in innan jag hann fota den :( tusen tack för tipset!

2010-02-16 @ 08:18:27
URL: http://majblomma.blogg.se/
Postat av: Majblomma

Såg ju ut som omhag var sur i den förra kommentaren med den ledsna smileyn, men det är jag inte :) :D

2010-02-16 @ 08:21:18
URL: http://majblomma.blogg.se/
Postat av: guldkant

Ja det stämmer att det nog är mormödrar och gamla fastrar som bjuder på mazariner hihihi. Men jag har alltid gillat dem och bakar gärna mazarintårta själv (fast jag inte är speciellt gammal ;) ). Sist jag gjorde den hade jag apelsinglasyr ovanpå och det blev riktigt gott! Fin blog du har förresten, hit kommer jag gärna tillbaka!

2010-02-23 @ 22:52:49
URL: http://guldigrytan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS