') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

LUSSEBULLAR MED KOKOSFYLLNING OCH NY GLÖGG!!


Tänk att det är Lucia idag...bara elva dagar kvar till julafton!
Vi har en liten tjej härhemma som längtar och tycker att tiden går väääldigt sakta.
Häromdagen sa hon" Jag kommer aldrig nånsin få julklappar" :D

Idag har jag gjort stordåd i köket! Just nu står en stor gryta av min goda (skryt.. ) tomatsås och puttrar på spisen, den ska vi ha till köttbullar och makaroner som Mollie önskat som mat idag.
Tidigare idag har jag även bakat några vansinnigt goda och annorlunda Lussebullar.
Man gör degen lite lösare än vanligt och fyller dom med en kokosfyllning.
JÄTTEGODA!





Det här behöver du till ca 40 st:



50 g jäst för söta degar
150 g smör
5 dl standardmjölk
1½ dl strösocker
250 g kesella (10%)
1 g saffran
1 krm salt
12-14 dl vetemjöl






Kokosfyllning:



100 g rumsvarmt smör (inte margarin)
1½-2 dl kokosflingor
1 dl ljust Muscovadosocker


Uppvispat ägg till pensling






Gör så här:



1. Smula jästen i en skål och smält matfettet.
Tillsätt mjölken och värm till 35º.
Häll degspadet över jästen och rör om tills den löst sig.


2. Tillsätt socker, kesella, saffran och salt.
Arbeta in mjölet tills degen släpper från kanterna.
Låt jäsa 30 min.


3. Vispa ihop ingredienserna till fyllningen med en elvisp.
Ställ ut formar på en plåt eller i muffinsformar.
Klicka i degen och gör sedan en grop i varje form med ett mjölat finger.
Lägg i ca 1 tsk av fyllningen. Låt jäsa ytterligare 20 min.


4. Pensla bullarna med ägg och grädda i mitten av ugnen i 250º i ca 8 min.
Låt bullarna svalna på galler.









Degen ska vara något lösare än "vanlig" deg.





Till fyllningen SKA det vara riktigt smör!





Ljust Muscovadosocker ger en god smak på kokosfyllningen.....




........som ser ut så här när den är färdig.




Klicka ut deg i formar och fyll dom sedan med ca 1 tsk av fyllningen.
Grädda i 250º i ca 8 min.





KLARA!!





Underbart goda blev dom!!!
Ni måste testa dessa! :P






Idag blev det inget Luciafirande för oss, det hade vi i Fredags istället.
Alla barnen på Mollies dagis var så duktiga och så här glad var Mollie efteråt!








För en tid sedan fick jag hem en flaska "Vintra Starkvinsglögg". Den har stått på hyllan och kallat på mig ett bra tag nu och i Söndags blev jag och Peter färdiga att testa den.
Till saken hör att jag är en riktig "Blossafantast" och köper bara deras glögg annars.
Men denna var helt klart en konkurrent!
Jag kommer absolut att köpa den här! Smakade precis så som en Glögg ska smaka!
Kostar ca 75 kr på systembolaget.
Jag ger den 5 av 5 i betyg.





Det tog ända till 3:e advent innan den öppnades.
Snygg flaska är ju alltid ett plus....






Denna goda glögg finns även som ekologisk.
Någon av er som har provat detta märket??









Ha en fortsatt trevlig Luciakväll!!/Åsa.



Kommentarer
Postat av: Jessica

Åhå, dessa bullarna låter ju mycket smarrigare än vanliga hedliga lussebullar.



Söt lucia =)

2010-12-13 @ 18:50:36
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Anna/Frostrosor

Vad roligt med lite variation i lussebullarna! Kul med bilder från Liseberg. Ser även framemot recept och bilder på pepparkaksbiskvier! :-)

2010-12-14 @ 12:33:36
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Therese

Nä den glöggen ha jag inte prövat.. Årets favorit här är grythyttans skogsglögg, blossas saffransglögg däremot åkte ut i slasken den va inte god..

2010-12-14 @ 15:00:24
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Anna

Har inte prövat den, har bara provat alkoholfri i år än så länge, men har en flaska av den guldiga blossa hemma... Den här hade ju helt klart fin flaska den med, så kanske blir till o prova den ;-) Jag är sån som går på fina förpackningar (dessvärre kanske ibland) Kram kram Anna

2010-12-14 @ 17:43:37
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Elina/Filibabba

Åh vad goda de verkar! :D

2010-12-14 @ 19:28:27
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS