') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

KLADDKAKA MED KOKOSBOTTEN!


Här börjar vardagen infinna sig så smått igen efter en lång och härlig semester!
Peter har börjat jobba denna veckan och jag har varit igång i två veckor, visserligen har jag en riktig mjukstart och det känns skönt.
Mollie börjar på dagis igen på Måndag efter ett sommarlov på 7 veckor och gissa om hon längtar!! Varje morgon frågar hon om ska till dagis. Gulle! <3

Idag får ni ett recept på en lite annorlunda kladdkaka som såklart var underbart god!
Jag tog med den hem till mina föräldrar för lite fika och precis lagom dök min 18-årige systerson upp och han var hungrig efter en hel dag på jobbet. Och han åt....TRE hela bitar och utbrast att det var den en av dom godaste kakorna han ätit i hela sitt liv!!
Det kan man ju säga var ett gott betyg! :D

Vi åt kakan med färska hallon och jordgubbar och lättvispad grädde.







Det här behöver du:




Kokosbottnen:


50g rumsvarmt smör
2 ägg
1½ dl socker
200 g kokosflingor
1 tsk vaniljsocker



Kladdkakan:


100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
1½ dl vetemjöl
5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver




Så här gör du:



1. Sätt ugnen på 150º.
Smörj och bröa/mjöla en form som är ca 25 cm Ø.


2. Vispa ihop alla ingredienserna till bottnen med en elvisp.
Tryck sedan ut smeten i ett jämnt lager i formen.


3. Gör smeten till kladdkakan. Smält smöret och låt det svalna medan du vispar ägg och socker pösigt.


4. Rör ner det smälta smöret i äggsmeten.
Blande de torra ingredienserna och vänd ner dom.


5. Häll chokladsmeten ovanpå och sprid ut även den i ett jämnt lager.


6. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 minuter.
Kakan ska vara lite "lös".
Låt svalna helt, gärna i kyl innan servering.








Vispa ihop alla ingredienserna till kokosbottnen med en elvisp......




....och tryck sedan ut smeten i ett jämnt lager.




Gör kladdkakssmeten och häll den ovanpå.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 minuter....




...och låt sedan kakan svalna helt, gärna i kylen innan den avnjuts.
Jag kan tänka mig att denna kakan blir godare om man gör den 1 dygn i förväg.





Hoppas att jag gjort er baksugna nu!! :D




Kommentarer
Postat av: Therese

Ja nog blev man sugen på kladdkaka när man ser den där..

Förstår att han tog 3 bitar..

MVh

Postat av: Jessica

Nog för jag var baksugen redan innan, men detta gjorde ju inte saken bättre =). Hade gjort den på studs om jag bara haft kokos hemma muttrar.

2010-08-05 @ 12:33:57
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Anna

Mmmm va smarrigt. Ja mig ger det i allafall lust att baka, men borde nog focusera på nyttigare saker efter sommarens godsaker :-) Hoppas du haft en skön sommar hittills. Gud va snygg du gjort din sida! Kramar Anna

2010-08-05 @ 12:43:38
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Vi älskar kokos så denna kladdkakan ska vi vågq oss på att göra. Brukar inte ha tur med kladdkakor annars, har svårt att få det riktigt kladdigt i mitten, men skam den som ger sig.

2010-08-05 @ 13:30:13
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Sussie

Den ser ur-smarrig ut. Jag som älskar kokos i kakor. Dina muffins med kokostäcke var helt underbara. Hoppas allt är bra med er annars!

Kram sussie

2010-08-05 @ 15:16:57
Postat av: I Nadjas kök

Ja mig har du lyckats fresta ordentligt...kokos o choklad...mums vilken kombination

2010-08-05 @ 21:50:48
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Marie-Louise

ja mig gjorde du rejält baksugen nu och inget smör har jag hemma :( annars hade jag satt igång och bakat på en gång. Men smör får inhandlas imorgon alla andra ingredienser har jag hemma så imorgon ska här bakas :)

2010-08-05 @ 22:34:23
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Vaniljskorpan

Herrejösses vad smaskens :)...gott gott!

Trevlig helg och tack för en bra blogg med roliga recept :)

2010-08-06 @ 10:09:06
URL: http://vaniljskorpan.blogg.se/
Postat av: sötare än socker

Kul med lite annorlunda recept på kladdkaka!

Ser supergott ut!

2010-08-06 @ 18:37:49
URL: http://sotsocker.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Att du ska baka så goda saker jämt så man blir sugen ;)

2010-08-06 @ 19:15:39
Postat av: Maria

Åh, att locka en gravid kvinna med sånna onyttigheter, ;) Den står i ugnen nu och mina gäster ska få smaka den ikväll. Hoppas de äter mycket så inte halva kakan blir kvar då blir det farligt för mig...:)

2010-08-08 @ 15:59:03
Postat av: Åsa/ En Sida Med Mat

Sv. Lisa: Jamen det är ju jättebra att du blir sugen! mission copleted.... ;)



Maria: Meddela gärna slutresultatet och vad du tyckte. Samt hur mycket som blev kvar..jag kan säga att när vi fikade på den var det inte mycket kvar på fatet!! :D



Ha det så bra! Mvh Åsa.

2010-08-08 @ 20:16:14
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: KarinW

Om jag blir baksugen!!! Den där måste jag bara testa jag som älskar kokos och choklad.....

2010-08-16 @ 21:49:04
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS