') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

SAFTIG MANDELKAKA MED SMAK AV APELSIN OCH CHOKLAD!


Den här kakan bakade vi härhemma nu i Påskhelgen.
Det var första gången som jag smakade/bakade en mjuk mandelka. Riktigt, riktigt gott var det!
Och den höll sig så saftig i flera dagar efter dessutom. Så denna kan man lätt baka 1-2 dagar innan man har kalas.
Ett annat plus är att den är glutenfri, jag  kan tycka att det är svårt att hitta bra recept på kakor till glutenallergiker.

Av denna smeten gjorde jag tre mindre kakor som jag bakade i de fina engångsformarna som finns att köpa hos  INREDA.COM.
Annars kan man baka i en vanlig stor sockerkaksform.






Det här behöver du:

200 g smör eller margarin
250 g mald mandel
50 g ljus eller mörk hackad choklad
5 ägg
2½ dl socker
2 msk rivet apelsinskal
Florsocker till garnering


Gör så här:


1. Sätt ugnen på 150º. Smörj och bröa en form som rymmer ca 2 liter.
OBS! Om kakan ska vara glutenfri kan du inte använda ströbröd!


2. Smält smöret och ställ åt sidan. Mal mandeln i en kvarn eller dyl.
Grovhacka chokladen.

3. Vispa äggen och sockret vitt och pösigt. Vänd ner mandeln, chokladen. apelsinskalet och smöret i smeten.

4. Häll smeten i formen och grädda kakan långt ner i ugnen tills den känns färdig, ca 40 min.
Prova med en sticka.
Låt kakan svalna och sikta över florsocker.








Min mandelkvarn får komma ut ur skåpet och lufta sig ibland.....




Apelsinskalet ger en fin smak åt kakan, speciellt i kombination med chokladen.




Smörj och bröa formen/ formarna. Om du vill ha kakan glutenfri så kan du inte använda ströbröd.
Jag använde lite av den malda mandeln istället.




Nu ska dessa gräddas i ca 40 min....





En av kakorna tog vi med oss till Påskmiddagen hos Peters föräldrar.
Det var uppskattat!




Nu är det dags att hoppa in i duschen och sedan krypa ner i sängen.
Klockan ringer 6.00 imorgon bitti.....gäääsp!




Hej Svejs!! /Åsa.



Kommentarer
Postat av: Yasemin

Mmmm det ser jättegott ut. Fint med ett paket att ta med.

2010-04-08 @ 23:56:36
URL: http://yaseminskok.blogspot.com/
Postat av: Birgitta

Mums..älskar mandel och helst i kaka!! Vilka fina formar..var har du köpt dem? Perfekt om man ska ge bort en kaka:D

Ikväll ska vi äte kladdkaka med after eight som jag ska göra i em..älskar kladdkakor!

Ha en trevlig helg där nere!

KRAM

Birran i Hörby

Postat av: I Nadjas kök

Jag har också köpt sådana bakformar men ännu inte använt dem. Vad tyckte du? Var de bra?

2010-04-10 @ 15:51:45
URL: http://www.nadjaskitchen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS