') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

HÖST & ÄPPLETIDER!!


I går var hösten här på allvar upptäckte vi....
Innan dess har det ju varit en hel del fina, aningens höstiga dagar, men igår kunde man inte blunda längre.

Nu är den här.

Förr älskade jag hösten....men nu tycker jag det är så mörkt och trist.
Men ett stort plus är att det finns massor med härliga äpplen på träden!

Så man får ju mysa inne med tända ljus och en nybakad äpplekaka....
Inte helt fel i och för sig!


Den här goda Äpplekakan bjöd min svägerska S på för några år sedan.
Jag tiggde till mig receptet direkt och har bakat den många gånger sedan dess.


Mycket god!

Vill man lyxa till det (och det vill man ju...) så serverar man den med lite vaniljsås.
















Det här behöver du:



3 dl strösocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3-4 tsk kanel
2 syrliga äpplen
75 g smält smör



Topping:

Kanel
Hackade hasselnötter
Pärlsocker
50 g smält smör





Gör så här:





1. Vispa ägg och socker pösigt.
Smält smöret.


2. Blanda i mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kanel.
Rör till sist ner smöret.


3. Bred ut smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant.


4. Skala och klyfta äpplena och stick ner dom i smeten.


5. Strö på kanel, hackade nötter och pärlsocker.



6. Grädda längst ner i ugnen i 175º i ca 20 min.


7. Smält smöret till toppingen.


8. Tag ut formen och ringla det smälta smöret över kakan.
Grädda ytterligare i ca 10 min.
Känn med en sticka!



Serveras avsvalnad eller kall med vaniljsås till!

Mums!! :P







         






                     














Igår var vi i Lomma och promenerade i höstvädret.

Vilken skillnad det kan vara på ett ställe beroende på vädret...

När man normalt sett bara vill slänga sig i vattnet , var det inte alls inbjudande igår.

Men vackert ändå!










En ståtlig regnbåge uppenbarade sig.........












Mollie sprang upp och ner på sanddynerna........










Kom mamma.......











Pappa fick "offra" sig !!! ♥





Vad tycker ni själva om hösten och har ni något favoritrecept på äpplekaka tar jag jättegärna emot det!!





Nu ska vi ut och cykla i blåsten.....




Ha det så bra allihopa!









Kommentarer
Postat av: Kalasgott

Kakan ser verkligen jättejättegod ut!! :-) Tror dock att du har glömt att skriva ned själva äpplena i receptet..!

2009-09-14 @ 18:56:53
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Anna/Frostrosor

Vad kul med kanel direkt i smeten! Tål att provas! Min favorit är smulpaj med äpplen och ananas! Recept finns i min blogg!

2009-09-14 @ 19:54:41
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Helena Ljunggren

Läckert att få med "hela" regnbågen på bild. kakan ser smarrig ut :P

2009-09-15 @ 07:58:00
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Christel Hansson

Älskar denna tös så mycket.Kram Moster<3

2009-09-15 @ 10:37:58
Postat av: I Nadjas kök

Denna äppelkaka låter supergod...kanel o äpplen...finns det något som passar bättre ihop?

2009-09-15 @ 14:51:53
URL: http://www.nadjaskitchen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS