') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

KOKOSTOPPAR MED LIME OCH VIT CHOKLAD!


När min systerdotter var på besök senast så hade hon med sig några kakor som hon och mormor hade bakat.
Det var kokostoppar som dom hade "snitsat" till med apelsinsmak o smält choklad ovanpå.
Och dom var ju jättegoda!!
Då kom jag att tänka på att man kunde ju smaksätta dessa gamla hederliga kakorna på lite nya sätt.
Så jag provade med att tillsätta vaniljsocker, lime o ringla vit choklad över.
Det var en hit!! Och dom är ju så lätta att göra! Så passa på att fylla frysen med dom här godsakerna:)




Det här behöver du:

C:a 25 st
200 g  riven kokos (1påse)
50 g smör
2 ägg
3/4 dl socker
2 tsk vaniljsocker
rivet skal av 1 stor lime
C:a 75 g vit choklad till att ringla över


Gör så här:

Smält matfettet och låt det svalna.
Blanda samman ägg och socker. Vispa inte.
Tillsätt kokos, vaniljsocker,limeskal och matfett och låt smeten svälla i 10 min.
Klicka ut smeten på bakplåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen 10-15 min.

Smält chokladen över vattenbad och ringla med en sked över kokostopparna.
Ställ kallt tills chokladen stelnat.

En gammal klassiker i ny tappning!!



Godsaker!!





Jag lovade lilla Ellen att ha med hennes kokostoppar här på min blogg.
Så här fina var dom och dom hade hon ju då som sagt smaksatt med apelsin.
Jättegoda dom också!!:P




Kommentarer
Postat av: Allice

Så kom då äntligen favoritkakorna på bloggen. Har alltid varit överförtjust i kokostoppar. Spännande variant.

2009-03-02 @ 16:35:13
Postat av: Sara

Kokostoppar är inte min favorit i vanliga fall. Men jag ska ge de en chans att testa med att smaksätta dom! Tack för tipset!! Och tack Christel för att ge mig tipset om din sida, Åsa! Du har många fina och bra recept!!! =)

2009-03-02 @ 18:30:34
Postat av: Åsa/ensidamedmat

Sara, vad kul att du gillade min sida!!

Snäll syster jag har som värvar läsare till mig;)



Och Allice nu vill jag att du bakar dom här...:)!!

2009-03-02 @ 20:19:26
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: I Nadjas kök

Kokos i kakor är supergott!



Nadja

2009-03-03 @ 08:18:16
URL: http://nadjasculiness.wordpress.com
Postat av: Bakrecept kakor bullar recept scones andra bakverk

Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på här i hemmet! Kokostoppar är nämligen bland de bästa bakverk jag vet. :)

Fin blogg du har förresten, Kram!

<a href="http://bakrecepten.se/recept-kokostoppar-cocostoppar-kocostoppar/">Kokostoppar cocostoppar recept</a>

2009-10-11 @ 00:00:22
URL: http://bakrecepten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS