') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

GRILLSPETT , UGNSSTEKT NYPOTATIS MED ROSA SALT OCH TRE SORTERS SÅSER!


Ja , det här var en riktigt "lyxig" grillmiddag!
Jag provade två av Jamie Oliver kryddorna.
Till potatisen använde jag det "Rosa Himalaya" saltet (SUPERGOTT!) .
Till köttet provade jag "Oak Smoked Chili & Paprika". Mmmmm... ;P
Och till detta hade vi tre olika såser ,varav två var färdigköpta och en "hemmagjord"
Den jag gjorde själv har jag hittat på Camillas blogg och länge varit sugen på att testa...
En lite annorlunda vitlökssås som kommer göras fler gånger härhemma!
Sedan blev det några grönsaksspett också....











Till grillspetten använde jag :


*Fläskkarré som skurits i mindre bitar
*Rapsolja
*Jamie Olivers "Oak Smoked & Paprika Grinder"


Blanda oljan och kryddan.Lägg i köttbitarna och låt marinera en stund.
Trä upp på spett.










Potatisen gjorde jag såhär:


Skrubba nypotatis.Dela i grova bitar.
Lägg på papperklädd plåt.
Ringla över rätt så rikligt med oliv eller rapsolja.
Salta med Jamie Olivers "Pink Himalaya Salt"
Vanligt flingsalt går också bra.
Stek i ugn 200º tills den är gyllenbryn och mjuk rakt igenom.










Dom tre såserna vi hade var:


*Lohmanders " Hot Bearnaisesås" (Kanongod!)
*Stark Ajvar Relish (Jättegott till grillat!)
*Camillas Vitlökssås (Recept kommer nedan)







Camillas vitlökssås:


2 äggulor
1 dl matolja
2 pressade vitlöksklyftor
1 burk creme fraiche
några droppar citronsaft
salt och svartpeppar.




Så här gör du:


Vispa äggulorna lätt och börja sedan att vispa ner olja droppvis.
Jätteviktigt då såsen blir tunn och blaskig om du tillsätter oljan för snabbt!
Vispa kraftigt hela tiden med elvisp.När du sedan fått en tjock kräm tillsätter du kryddor,citronsaft och vitlök.
Allra sist rör du ner creme fraichen.
Låt stå kallt en stund innan servering.









Det ska bli en tjock kräm när man vipar olja och äggulor...
Obs!  Tillsätt oljan droppvis!









                 

Nu har jag testat dessa och dom fick högsta betyg!









Mollie hjälper mig att salta potatisen.......







....hm....jag undrar om det räcker??
Min lilla hjälpreda ser bekymrad ut. :)








Ingen måltid är komplett utan grönsaker!!





Smaklig Måltid!!








Kommentarer
Postat av: Millan

Hittade hit via Camillas sida där även vi hittat hennes vitlökssås (http://www.saltpeppar.se/blog/?p=224).



Gillar din sida som verkar ha en bra blandning av roliga recept, så vi länkar till dig från oss :)

2009-07-06 @ 19:20:01
URL: http://www.saltpeppar.se/blog
Postat av: Jenny

Det är ju vitlöksmajonnäs du gjort. Nigella är galen i det :P

Funderat sj på att göra det ett par ggr faktiskt, men nojjig på att det kommer gå åt fasiken.

Försökte mig på risotto häromdagen, alltså riktigt med arboriris, men som sagt det gick åt fanders, blev cemenbt av det hela och smakade bara stärkelse och inser nu att jag skulel fortsatt med buljongen fast det såg tillräckligt ut och slemmigt o sånt....

Hm.

2009-07-06 @ 21:08:07
URL: http://beingfamous.blogg.se/
Postat av: I Nadjas kök

Vilken duktig hjälpreda du har i köket! Är det därför allting ser så supergott ut?



Här regnar det så vi får se när nästa grillning blir...



Ha det så gott,

Nadja

2009-07-07 @ 07:33:01
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Therese

Oh jag har snart lunch och skulle ju ha vart himla glad om jag hade det där i matlådan...

FÅr dock bli fil eller nått.

Här regnar det idag så det kändes inte riktigt lockande med fil

Postat av: Reneé

Blir ALLDELES Glad av din blogg !!!!!!!

2009-07-07 @ 20:49:15
URL: http://motivlivh.blogg.se/
Postat av: Reneé

Att du är en " MATLAGARE " är ju solklart !! Men sen e du en duktig fotograf oxå......

2009-07-07 @ 20:51:09
URL: http://motivlivh.blogg.se/
Postat av: Hanna

Mmm vilken lyxmåltid!

Går det att köpa Jamie Olivers kryddburkar i vanliga matbutiker?

2009-07-07 @ 20:52:56
URL: http://sweethanna.blogg.se/
Postat av: Kalasgott

Hej Åsa!

Bakade din daimkakor idag och blev supernöjd!!

Helt galet goda kakor det där!

Därför tänkte jag höra om det är OK att jag lägger upp min version av receptet samt länk till dig i inlägg på min blogg inom ett par dagar?

Hade varit jättekul! :-)

// Jennie

2009-07-07 @ 21:43:41
URL: http://kalasgott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS